Kazig

Het is niet vaak dat ik een kookboek koop, maar voor ‘This cheese is nuts’, van Julie Piatt maakte ik een uitzondering. En ik moet zeggen, dit boek houdt me wel bezig. Niet alleen met recepten uitproberen maar ook met alle bespiegelingen er omheen. Zoals: ‘ik ben toch geen veganist, dus waarom zou ik plantaardige kaas maken’. Want, daarvoor is dit boek geschreven. Voor mensen die plantaardig willen eten maar kaas en zuivel moeilijk kunnen laten staan. Of, zijn al deze rare ingrediënten wel nodig en waar moet ik ze vandaan halen (acidophilus cultuur, melkzuur, Irish moss, modified tapioca starch). Of, waarom een kookboek kopen als je toch de helft van de ingrediënten gaat vervangen door iets anders. Of hoe noem je eigenlijk ‘kaas’ als het geen kaas is? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar hé, zelf kaas maken in je eigen keuken! En dat op een relatief simpele manier. En met dit resultaat. Want eerlijk is eerlijk, dit is inderdaad ‘beyond cheese’ en wederom het bewijs dat je je met plantaardig eten niks hoeft te ontzeggen. Integendeel, er gaat een spannende nieuwe wereld voor je open.

Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken, beginnend met makkelijke sauzen en smeersels, tot meer ingewikkelde ‘hardere’ kazen die wat meer bereidingen vergen. Vervolgens komen een aantal gerechten waarin de ‘kazen’ verwerkt worden. Er een hoofdstuk met toetjes zoals crème brûlée en cheesecake, notenvrije ‘kazen’ en een hoofdstuk met recepten zoals yoghurt en sour cream.

Basisingrediënt van veel recepten zijn noten, vooral cashew, want die heeft van zichzelf al een wat ‘kazige’ smaak. Naast de hierboven genoemde vreemde ingrediënten zijn er ook de nodige ‘usual suspects’ als edelgist, witte bonen, (zijden) tofu, misopasta, citroensap, kokosolie en mijn favoriet ‘aquafaba’  ofwel het vocht waarin kikkererwten zijn gekookt. Door hier wat mee te experimenteren creëer je zelf al snel lekkere smeersels of sauzen.

Een klassieke ‘kaassaus’ maak je met:

  • (rauwe) cashewnoten, laat ze een nachtje weken zodat ze lekker romig worden
  • miso pasta
  • edelgist
  • zeezout
  • citroensap
  • (heet) water

Lekker om rauwkost in te dippen, over bloemkool/broccoli, pasta of nacho chips.

Echt enthousiast werd ik van deze Cashew brie waarvoor je wel een voedseldroger nodig hebt:

Maak een gladde saus van:

  • 2 delen rauwe cashewnoten (geweekt);
  • 1/4 deel cocosolie
  • 3/4 deel aquafaba
  • snuf zout

Gebruik een kleine, ronde vorm (bv een mini springvorm), vet deze in met wat kokosolie en doe de saus erin; strijk de bovenkant glad en dek af met een bakpapiertje; Laat op lage temperatuur (40C) tenminste 24 uur, drogen in de voedseldroger; daarna nog minstens 24 uur op laten stijven in de koelkast. Je kunt de kaas nog langer laten rijpen maar daar kreeg ‘ie bij mij geen kans voor.

Om met Julie te spreken: ‘better then the real thing and guilt-free!’

(Turkse) linzensoep

groentenaromaWe hebben de wortel, we hebben de ui, we hebben de prei en de selderij en voila de basis voor de soep is gelegd. Voeg daar nog wat vergeten groenten aan toe en een druilerige zomermiddag en we kunnen aan de slag.

  • Eerst alle groenten grondig boenen en schoonmaken. Van het groentenafval maken we een groentebouillon: gewoon alles opzetten met koud water en wat kruiden toevoegen als peperkorrel, laurier, koriander zaad en een stuk kombu als je dat hebt. Geen zout. Check ook nog even je keukenkastjes, koelkast en/of tuin voor toevoegingen als: verse kruiden (ja ook munt en steeltjes van peterselie), gember, steeltjes van champignons, appelschillen, dadel etc.
  • In een pan met dikke bodem bakken we achtereen volgende de ui, knoflook, wortel, prei en evt andere groenten. Dat kan in wat olie maar ook zonder: als de groenten dreigen aan te bakken voeg je er telkens een beetje bouillon aan toe en roer je het los.
  • Kruiden meebakken: gemalen koriander, gember, komijn, mosterdzaad, kaneel en peper/zout (of een kant en klaar mengsel als ras el hanout;
  • Nu de (rode) linzen erbij doen en de (gezeefde) bouillon totdat alles ruim onderstaat. Zachtjes laten koken totdat de linzen gaar zijn en de smaken goed gemengd. In de Turkse variant voeg je nog wat tomatenblokjes toe.
  • Haal de pan van het vuur en pureer de soep met de staafmixer, verdun eventueel als het te dik is. Proef of de soep goed op smaak is.
  • Serveer met een klodder dikke yoghurt, koriander of peterselie erop en een schijfje citroen erbij.
  • linzensoep

 

Rauw!

Het is warm, dus eten we rauw:

20170719_181652[1]

  • courgette spaghetti (kan ik mijn geinige spiralizer weer eens gebruiken, en weet ik inmiddels ook dat dit niet werkt met een overmatig grote courgette)
  • koude tomatensalsa of saus met kappertjes
  • en notencrumble: mengsel van fijn gehakte cashewnoten/ zonnebloempitten (of iets anders noterigs); knoflook, edelgist , zout/peper en verse peterselie.

Als toetje bananenijs (bevroren bananen fijnmaken in de blender), in schaaltje doen, opeten.

 

 

Rode bessen yoghurt cake

rodeaalbes‘Oh wat fijn, daar maken we lekker rode bessen cake van.’ Shoot, waarom had ik daar zelf niet aan gedacht, voor ik mijn laatste schaaltje bessen weggaf. Tuurlijk smaken die zure bessen heerlijk bij een zoet toetje. Sterker nog, rode bessen zijn het ideale toetje omdat het de spijsvertering bevordert. Lees verder

Bindsla

bindsla‘De bindsla kan het best gestoofd worden’, stond er bij de levering van het oogstaandeel. Nou, dat laten we ons geen twee keer zeggen. Ik vrees dat we de komende tijd een overvloed aan sla te zien krijgen dus alle suggesties voor sla verwerking zijn welkom. Zeker als het van die mega kroppen zijn als de bindsla of Romeinse sla (Romaine) zoals ‘ie ook wel genoemd wordt.

Little Gem is trouwens een mini bindsla ras. Deze is wat bekender en ook in de reguliere supermarkt te vinden. Little Gem snij je gewoon overlangs doormidden en stoof je met de platte kant naar onder in de pan. De megavariant bindsla snijd je in brede repen zoals andijvie. Maar eerst fruiten we een uitje met wat knoflook…

Ik kan me voorstellen dat uitgebakken spekjes hier erg lekker bij zijn, dus doe dat gerust als dat je ding is. Voor de ultieme umami belevenis ‘smelt’ ik wat reepjes ansjovis met de ui en knoflook. Ansjovis is een geweldig smaakmaker en ook nog eens lekker zout. Als je vervolgens de sla hierin stooft heb je verder niks meer nodig.

De stoofsla aten we met een restje graansalade. In dit geval bulgur maar het had ook gierst, rijst of couscous kunnen zijn. Lauwwarme graansalades zijn favoriet op dit moment omdat je er makkelijk een handje peultjes, erwtjes, tuinbonen oid door kunt doen. Nog een schep wortelloof pesto erbij en de simpele sla werd ineens een geweldige maaltijd!

Van wortel tot loof

20170626_123038[1]Is er een groente die je eigenlijk niet in z’n geheel kunt eten? Sinds ik erachter kwam dat snijbiet loof van bietjes, en dus ook eetbaar is, is het volume aan eetbare delen van mijn groentepakket en moestuin behoorlijk uitgebreid. Stronken van bloemkool of broccoli, daar maken we soep of groentesaus van. Van schillen van de uien en steeltjes van kruiden (en heel veel ander groenteafval) trekken we heerlijke bouillon. Zelfs het blad van bloemkool en de (jonge) peulen van tuinbonen kun je als groente verwerken. Eigenlijk het enige wat ik zo kan bedenken wat echt niet eetbaar en zelfs giftig is, is loof van aardappelen en andere nachtschadeplanten. Lees verder

(Plant) hartig taartje

Spinazie-2-S-D-698Is het mogelijk een hartig taartje te maken zonder gebruik van eieren, kaas en boter? En vooral zonder dat de taart uit elkaar gaat vallen? En dat het ook nog prima smaakt? Ja dus. In plaats van eieren gebruik je stevige tofu en voor de ‘kazigheid’ cashewnoten en/of edelgist. Als groenten kun je verse bladgroenten gebruiken zoals spinazie, andijvie, zevenblad of snijbiet (of diepvries spinazie). Lees verder