(Plant) hartig taartje

Spinazie-2-S-D-698Is het mogelijk een hartig taartje te maken zonder gebruik van eieren, kaas en boter? En vooral zonder dat de taart uit elkaar gaat vallen? En dat het ook nog prima smaakt? Ja dus. In plaats van eieren gebruik je stevige tofu en voor de ‘kazigheid’ cashewnoten en/of edelgist. Als groenten kun je verse bladgroenten gebruiken zoals spinazie, andijvie, zevenblad of snijbiet (of diepvries spinazie).

Maar eerst die bodem.

  •  Ga je helemaal voor ‘scrap’ maak dan zelf een deegje van 150 gr bloem, 90 gram vet, snufje zout en (koud) water. Voor een vegan variant gebruik je geen boter maar bv een mix van kokosolie en olijfolie -Erg lekker om wat Provençaalse kruiden door het deeg te doen of de olie te gebruiken van de zongedroogde tomaten die we verderop in recept gebruiken- Meng het deegje tot een bal, en laat opstijven in de koelkast. (Je kunt ook een kant en klaar filodeegje gebruiken.)

We maken ondertussen de vulling:

  • Stoof de groenten (uitje, champignons, stukje paprika, gedroogde tomaatjes of wat je maar lekker vindt) met de bladgroenten. Maak op smaak met kruiden en peper/zout. Laat goed uitlekken en knijp de massa nog eens uit als het afgekoeld is.
  • Verbrokkel de tofu in een kom en meng er gemalen (ongezouten) cashewnoten door. Maak op smaak met edelgist of zout.
  • Meng vervolgens de groente- en tofu mix door elkaar.

* Ik gebruikte een heel blok tofu (400 gram) + ong 100 gram cashew noten op 400 gram spinazie + ongeveer 100 gram ‘restgroente’. (verhouding 1:1 dus) Dat was meer dan voldoende voor een taartje met diameter 24 cm en behoorlijk machtig. Een volgende keer gebruik ik minder tofu en meer groenten (bv 300 gram tofu/cashew mengsel op 600 gram groenten). Ben je bang dat het niet stevig genoeg is, doe dan wat gemalen lijnzaad door het mengsel als bindmiddel)

  • Rol het deegje uit en bekleed de bakvorm. Prik wat gaatjes in de bodem en bak ongeveer 10 minuten voor op 200 C.
  • Bestrooi de bodem met havervlokken of (rode) linzen om ervoor te zorgen dat de bodem niet alsnog te nat wordt. Stort dan de vulling erin en strijk glad.
  • Bak in de oven, ongeveer 45 minuten op 200 C.

spinazie tartje

 

No crap flatbread / wrap / roti / tortilla

Kijk, af en toe krijg ik er genoeg van. Waarom moet ik altijd de duurzame en bewuste keuzes maken? Ik wil ook weleens gewoon hamsteren! Of van die spannende pakjes bij de Toko of de Turkse winkel uitproberen. Of gewoon kant en klare tortillas kopen want dat is reuze handig om het restje bonen&rijst van het vorige recept in te ‘verpakken’. Maar dan werp ik per ongeluk een blik op de ingrediënten lijst. Holy moly wat een crap zit er toch in. Suiker (bij de biologische variant zelfs 4 soorten!), rijsmiddel (huh?); conserveermiddel, emulgatoren… Enne meergranen is geen volkoren maar meerdere granen, in dit geval wel 4% (!) en verder gewoon bloem.

Amaizin Organic Tortilla Wraps Ingrediënten: Tarwebloem (66%), water, raapzaadolie, rietsuiker, voedingszuur: melkzuur, zeezout, soja eiwit, maltodextrine, rijsmiddel: natriumwaterstof carbonaat, rijst extract, glucose, dextrose, kruiden.


AH Tortilla Wraps Meergranen 
Ingrediënten: Tarwebloem, water, raapolie, stabilisator (guarpitmeel, E422, E466), 4% granen (tarwe,
haver, gerst, haverzemel, tarwekiem), lijnzaad, rijsmiddel (E450, E500), zout, voedingszuur (appelzuur), emulgator (E471), dextrose, conserveermiddel (E202, E282).

Wat is er mis met gewoon meel, bloem voor mijn part, water en een beetje zout. Hoe moeilijk kan het zijn? Inderdaad, NOT dus doen we het maar zelf.

Eh voila! Een beetje googelen, prutsen in de keuken. Komt er toch in korte tijd een heel prima wrapje, pannenkoek, roti, tortilla whatever tevoorschijn! En nog een hele geinige variant erbij. Veel lekkerder dan die verpakte platte broodjes en ook zonder plastic afval. Kijk, daar word ik dan weer helemaal blij van!

Gewone bloem tortilla (genoeg voor ongeveer 8 tortilla’s) maak je met

  • 300 gram (spelt)bloem
  • halve theelepel zout
  • 125 ml warm water
  • scheut olijfolie
  1. Meng het zout door de bloem
  2. Voeg olie en water toe en kneed minimaal 5 minuten tot een soepel deeg. Mocht het deeg te kruimelig zijn voeg dan nog wat water toe
  3. Dek af met een vochtige theedoek en laat 30-60 minuten rusten

(Nog makkelijker met slechts 2 ingrediënten (!) namelijk gelijke delen bloem en gekookte (zoete) aardappel. Verwerk de aardappel als het nog warm is. Pel de aardappel, prak met een vork en meng de bloem erdoor heen.)

  1. Verdeel de deegbal in 8 stukken
  2. Bestuif het aanrecht met bloem en rol het deeg uit in een cirkel
  3. Bak in een droge koekenpan, op middelhoog vuur, 1 tot 1,5 minuut per kant.  Als er luchtbelletjes ontstaan kun je ze bijna omdraaien.
  4. Doe de tortilla in een theedoek om ze zacht (en warm) te houden tot je gaat eten.

Recept en foto van veganlovlie.com:

Pompoen, rijst en bonen

20170423_181112[1]De voorjaarsgroenten zijn er al weer dus gauw de pompoen opeten voor deze vergeten of vergaan is  Dit keer een combi met ‘vega klassieker’ rijst met bonen.

Voor de variatie heb ik hippe bio ‘Inca’ granen ofwel een combi van zilvervliesrijst, quinoa, amarant en lupine van de appie. Al voorgegaard dus allemaal tegelijk in 10 minuten gaar (dat lukt je zelf nooit). Lekker anders, zoals ze zelf zeggen maar gewoon rijst kan natuurlijk ook. Kies voor nierbonen (kidneybeans) of zwarte bonen voor het kleur effect.

Het recept kan niet simpeler:

Meng de gare granen, bonen en pompoenblokjes (liefst nog warm) met een dressing. Aangezien ik heb gekozen voor de ‘Inca’variant maak ik de basisdressing (1 deel citroen/limoen, 3 delen olie, mosterd, honing, peper en zout) af met chili-, of cayennepeper. -Vervang de olie (deels) door bouillon of kookvocht voor een lichtere versie.- Nog een groen kruidje door de salade zoals daslook of knoflook stengel (of peterselie/koriander). Ja, dit is een volwaardige vegetarische en zelfs veganistische maaltijd. Ideaal om in grote porties te maken en verspreid over een paar dagen te eten. Wil je het nog een beetje opleuken, serveer dan met tortilla chips, crème fraîche, guacamole, groene salade oid.

Je snapt dat je met dit recept eindeloos kunt variëren, afhankelijk van het seizoen en je smaak:

  • Franse variant met flageolets (grote witte bonen), verse sperziebonen en dragon;
  • Mexicaans met zwarte bonen, tomaat, avocado en koriander;
  • Japans met sojabonen, sesamolie, lenteui en verkruimelde nori of wakame (zeewier);
  • Grieks met bulgur als basis, rode ui, olijven en veel peterselie;
  • verzin je eigen lokale variant maar …

 

 

Zoete zuurkool

zoete-aardappelAltijd een beetje lastig in Maart: geweldige lentetemperaturen buiten en de groentela vol met knollen en kolen. En ja, er staat alweer zuurkool op het menu. Dit keer mengen we de zuurkool met (rode) zoete bataat voor een heerlijk kleurrijk recept.

De zoete aardappel, bataat of ook wel yam genoemd is niet verwant aan de aardappel, al doet de naam anders vermoeden, maar komt uit de windefamilie. Net als de aardpeer bevat de zoete aardappel inuline. Inuline behoort tot de koolhydraten maar is als gevolg van de langzamere vertering vooral voor diabetes patiënten gezonder. Daarnaast bevat de zoete aardappel echter ook de suiker raffinose, die winderigheid veroorzaakt. Het zit in de familie, zullen we maar zeggen. Van oorsprong is de zoete aardappel een subtropische plant al lukt het wel om het hier te telen. Misschien een ideetje voor de Oosterwaarde?

Zoete zuurkool schotel

  • schil de zoete aardappel, snij in blokjes en kook in wat water gaar
  • snij een pastinaak en een appel in kleine blokjes van een halve cm en bak deze in een koekenpan of hapjes pan, voeg telkens wat kookvocht toe van de zoet aardappel als de boel dreigt aan te branden; voeg kruiden/smaakmakers toe tijdens het bakken: zoals peper, gembersiroop, paprika/chilipoeder (geen zout);
  • laat de zuurkool uitlekken* en snij iets kleiner, stoof mee met de pastinaak/appel als deze al voldoende zacht is;
  • giet de zoete aardappel af (bewaar het resterende kookvocht), stamp alles grof door elkaar. gebruik eventueel wat kookvocht of (plantaardige) melk als het te droog is.
  • voeg wat peulvruchten toe (zoals zwarte bonen) voor een volwaardige, plantaardige maaltijd

Yam!

* Ik drink zelf het zuurkoolsap altijd op, maar dat is voor de liefhebbers

Gepimpte bieten schotel

bietjesOfwel: hoe je de slappe, verschrompelde bietjes uit je groentebak kunt laten schitteren in dit heerlijke groentegerecht met exotische kruiden:

Gepimpte bietenschotel Lees verder

Pompoen Koeck

20170212_1612121Wat een lekker ding is dit toch. Veel te mooi om op te eten. Maar ja, eens  moet je er toch aan geloven voor de verrotting toeslaat.

Ik maak er een pompoen cake van. Of eigenlijk mag het die naam niet hebben. Een cake is normaal gesproken van gelijke delen boter, suiker, eieren (1 ei is 50 gram) en bloem  en dan ook nog eens in elkaar gezet in die volgorde. Dit is andere koek want ik gebruik geen boter, suiker en eieren  dus ja, zeg ’t maar. Heel vaak mik ik maar wat bij elkaar maar voor deze keer zal ik proberen om enigszins de verhoudingen aan te geven. Ongeveer. Lees verder

Hongaarse zuurkool-vegetarisch fast food

zuurkool-gefermenteerdVreemd dat ik dit recept nooit gedeeld heb: zuurkool is een van mijn favoriete groenten, dit gerecht staat binnen 20 minuten op tafel en is ook nog eens geschikt voor mensen die niet zo dol op zuurkool zijn -de zure kool wordt gemaskeerd door de paprika en pittige worst-.  Maar ja, worst deed ik niet meer dus hoe kun je zo’n gerecht nu vegetariseren zonder dat je de toevlucht hoeft te nemen tot vleesvervangers? Ik gebruik daarvoor kastanje champignons, paddestoelen en ook wel bruine of zwarte bonen. Dit zorgt voor een ‘vlezige’ bite. Ook blokjes gebakken pastinaak hebben dit effect. En verder moet je natuurlijk gewoon ervoor zorgen dat het gerecht goed op smaak is. Lees verder