Ribolitta van palmkool

De palmkool staart me al een paar dagen aan als ik de groentenla opendoe. En ik staar terug want wat moet ik ermee. Weer zo’n verrassing uit het voedselpakket. ‘Lijkt een beetje als boerenkool maar is zachter van smaak’. Hmm ik ben niet zo dol op boerenkool en het is verdorie zomer!

Soep dan maar, altijd goed. Ik maak een Toscaanse maaltijdsoep (ribollita) met wat ik zoal kan vinden:

  • Paar dikke tenen knoflook en een uitje fruiten in de olijfolie, wat venkelzaad erbij
  • Ondertussen was ik de palmkool, snij de dikke nerven eruit en de rest van het blad in repen. met aanhangend water in de pan met ui en knoflook doen en stoven
  • Een jonge pastinaak die ik per ongeluk uit de grond getrokken heb erbij (wortel, selderij oid kan ook maar had ik niet in huis)
  • Paar rijpe sappige tomaten meestoven

(dit mag in totaal best even duren 5-10 minuten tot alles zacht is)

  • Water erbij doen totdat de groenten goed onder staan en dit door laten warmen
  • Half blikje bonen erbij, eerst afspoelen (het liefst van die mooie borlotti bonen, ik gebruik kikkererwten)
  • Als alles goed warm is de staafmixer erdoor en op smaak maken met zout, peper of een bouillonpoeder, daarna de rest van de bonen of erwten toevoegen.

Een recept om eindeloos mee te varieren! Ik maak de soep niet te dik want hij is zo al stevig genoeg. Ondanks de staafmixer heeft de soep nog een lekkere ‘bite’ en de palmkool is inderdaad zacht van smaak. De combinatie met zuur/zoete van de tomaten, anijs van de venkel en de ‘notige’ kikkererwten is erg lekker.

4 Reacties op “Ribolitta van palmkool

  1. Pingback: Deze week van het land | (K)eet mee

  2. Pingback: soepen-Ribolitta van palmkool | | Restaurant De MeinRestaurant De Mein

  3. Pingback: tapas-Ribolitta van palmkool | | Koken met MarcoKoken met Marco

  4. Wat te doen met palmkool? Ik had eens een halve zak gesneden groenten van de supermarkt over. “Italiaanse roerbakgroente”, of zoiets fraais. Inhoud: broccoli, kastanjechampignons, lente-ui en palmkool. Ik maakte er een broccolisoepje van met als “geheim” ingrediënt de palmkool. Zo’n soep vind ik meestal het lekkerst als-ie niet helemaal glad gestaafmixt is maar nog een ietsje textuur heeft. De palmkool geeft dan een mooi donker spikkeltje in een verder heldergroene soep. Gegarneerd met donkerbruin gebakken kastanjechampignons en een kringeltje room. Erg lekker soepje! Ik maak het sindsdien geregeld, maar dan met verse groenten uit de biosupermarkt in plaats van die fabrieksgesneden zak van de grootgrutter.
    Eet ze,
    Anneke L.

Geef een reactie

