Snijbiettaart

Vroeger verdween het loof van bietjes rücksichtslos op de composthoop. Tot ik ze op een dag in mooie bosjes (en voor veel geld!) bij de natuurwinkel zag liggen. Ik ben dus gewaarschuwd. In mijn oogstaandeel zit deze week bosbiet (met loof) en een los bosje snijbiet ‘Zilverschoon’. Heel mooi en decoratief zijn de bladeren maar voor mij iets te stug als salade. Je kunt het beter als kook-, of stoofgroente gebruiken (zoals andijvie of spinazie). Ik maak er een hartige taart van:

Vooraf: 200ml kwark of standyoghurt uit laten lekken in een doek

  • De snijbiet -ik heb ong. 750 gram- in brede repen snijden en een paar minuten blancheren, uit laten lekken in een vergiet en fijn snijden
  • Een flinke bosje tuinkruiden (bv peterselie, bieslook, munt, oost-indische kers) wassen en snijden
  • 4 eieren loskloppen en mengen met de uitgelekte yoghurt of kwark, 200 ml crème fraîche, 200 gr. extra belegen kaas*, peper, zout naar smaak en tenslotte alle snijbiet en tuinkruiden
  • Het mengsel in een beboterde ovenschaal storten
  • De taart 30-40 minuten bakken op 180 graden.

Erg lekker met de eerder gemaakte pruimenchutney!

* Varieer gerust met de hoeveelheden. Ik heb al minder eieren, crème fraîche en kaas gebruikt dan in het oorspronkelijke recept maar het resultaat is nog steeds behoorlijk machtig.

2 Reacties op “Snijbiettaart

  1. Pingback: Bietjes-in-het-zuur | (K)eet mee

  2. Pingback: Van wortel tot loof | (K)eet mee

Geef een reactie

