Afhankelijkheid?

Mijn eerste besef hoe van hoe belachelijk afhankelijk we zijn van moderne, westerse gemak kwam toen ik in een ver- weg en, nou ja, redelijk primitief land woonde.

Ik wilde kippensoep maken en ging boodschappen doen. Op de markt kocht ik kip en groenten. Het kopen van de kip was op zichzelf al een avontuurlijke onderneming: op de markt zitten de levende kippen in een kooitje, je wijst aan welke als je avondmaaltijd gaat fungeren, deze wordt vervolgens  met een hoop gekakel ‘discreet’ mee achter een scherm genomen, een grote klap en het gekakel stopt. Desgevraagd kan de kip worden schoongemaakt, ze verdwijnt dan in een soort centrifuge waarna de veren alle kanten uitvliegen.  (Mijn geheugen laat me in de steek of dit voor of na de slacht was, ik ga er maar vanuit dat het erna was) Verder schoonmaken (de ingewanden eruit) kan ook, natuurlijk, maar vreemd vonden ze het wel. Waarom zou je die kostbare ingrediënten niet willen? Je kunt werkelijk alles eten van de kip, op de veren, nagels en snavel na. Ik liet het erbij voor deze keer.

(Later vroeg iemand me of ik het niet ‘zielig’ vond voor de kip. Nou, nee: als ik kip wil eten gaat er een dier dood. Het directe verband daartussen spreekt me wel aan. Waarschijnlijk had het dier een beter leven gehad dan in de bio-industrie, ze had in ieder geval gespierde dijen. Het alternatief: diepvrieskip van ‘ik-weet-niet-waar’ in een land waar om de haverklap de elektriciteit uitvalt leek me een slechtere optie.) 

Ik ging op zoek naar bouillonblokjes om de kip in te koken. Nu zijn er in dit land geen supermarkten waar je op je gemak de schappen langs kunt. Er zijn wel vele kleine kruidenierszaken met schappen van de vloer tot het plafond waar ze van alles verkopen. Het duurde even voor ik duidelijk gemaakt had wat ik nodig had maar uiteindelijk begreep de verkoper me wel. Nee, bouillonblokjes had ‘ie niet. ‘Wat nu’, vroeg ik en bedoelde te vragen of er een andere winkel in de buurt was die het wel  zou hebben. ‘Zelf maken’, zei hij. Ik keek hem niet begrijpend aan. Zelf bouillonblokjes maken, dat leek me een ingewikkelde procedure. ‘Zelf maken’, zei hij nog een keer en wees naar mijn tassen met kip en groenten. Natuurlijk, ik had helemaal geen bouillonblokjes nodig, ik had alles al in handen !

Geef een reactie

