Walnotenpesto

Het probleem met keukenexperimenten is dat de drang daartoe altijd op ongelegen momenten komt. Bij voorkeur ’s avonds laat wanneer je niet meer dat ene essentiële ingrediënt kunt halen omdat de winkels dicht zijn.
Zo ook met deze walnoten die-al-tijden-op-de-fruitschaal-liggen terwijl de nieuwe oogst er bijna aankomt en de struik basilicum in de vensterbank. Pesto! denk ik, en dat kan best ook zonder kaas als ik vervolgens vertwijfeld in de koelkast kijk.

Na 250 gram walnoten kraken vind ik het welletjes, ik rooster de walnoten in een pan en was ondertussen de basilicum. De echte die-hards maken natuurlijk pesto met de vijzel. Maar ik ben geen die-hard en heb een keukenmachine. De walnoten erin met een of twee tenen knoflook en een scheut olijfolie (Ai, die is bijna op. Ga ik het redden? Nee dus, gelukkig biedt zo’n geinig klein flesje olijfolie uit een kerstpakket uitkomst. Ik kies de pepervariant) Ondertussen zit de basilicum bij de walnoten, beetje bij beetje olie erbij tot alles smeuïg is, zout erbij. Even proeven. Hmm, kweennie ik mis nog iets frissigs. Ik vind een oud potje van rode pesto. Wat zat daar eigenlijk in? Gedroogde tomaten, olie, tomaten, basilicum, amandelen, oregano en zout. Ha, hier zit ook geen kaas in*.

Gedroogde tomaten, dat is het! Ik voeg wat toe aan de pasta en voila. De kleur is wat onbestemd geworden maar de walnoten-basilicum-tomaten pesto zonder kaas smaakt prima. Lekker door de pasta, op brood (met kaas!) of door de soep. Je kunt het invriezen maar met een beetje olie erop blijft het in de koelkast best lang goed.

* Later lees ik dat pesto komt van pestatura, het fijnmalen van kruiden. Het is in ieder geval essentieel dat er verse basilicum in zit. De rest kun je naar hartenlust variëren.

5 Reacties op “Walnotenpesto

  1. Pingback: Courgette spaghetti en andere manieren om meer groenten op je bord te krijgen | (K)eet mee

  2. Pingback: Wilde pesto | (K)eet mee

  3. Pingback: Dipjes | (K)eet mee

  4. Heerlijk recept, ik kon mooi al mijn restjes kwijt en zonder kaas wordt de pesto ook niet zwart als deze een tijdje staat.

Geef een reactie

