Pompoen-kastanje curry met pruimen

Dit super recept maakte ik voor het eerst tijdens de kookstage maar ook zonder de ‘hand van de meester’ en met wat aanpassingen smaakte het heerlijk. Wat maakt dit recept nu anders dan de eerdere pompoencurries die ik heb gemaakt? Allereerst natuurlijk de ingrediënten: combinatie van pompoen met kastanjes en pruimen maar ook het gebruik van verse kruiden als: laos, kardemom en limoen blaadjes en diksap voor de curry. Ten tweede de bereidingswijze. Door de groenten apart te koken blijven ze heel en worden niet tot snot gekookt.

de groentenpompoen (in het recept staat ong. 125 gr (schoongemaakt) per persoon maar dat mag van mij wel wat meer zijn); ik kreeg extra eters en voegde eraan toe: sperziebonen en winterwortel. Alles schoonmaken en in (ong. 3 cm grote) stukken snijden; apart beetgaar stomen of koken en dan samen met kastanjes (gekookt en gepeld gekocht in de natuurwinkel) en gedroogde pruimen in een grote pan doen.

de curry: ui en appel raspen en fruiten met verse laos (knolletje, te koop in de toko) en knoflook; kokosmelk (blikje), pindakaas, perendiksap, het sap van limoen en groentebouillon toevoegen;  met pepertje of pimentkaneelstokje, (verse) gember;  kardemom en de limoenblad (toko) zeker 30 minuten laten doortrekken.

De curry en de groenten bij elkaar voegen en nog een keer op smaak brengen. (eventueel wat Thaise rode curry paste toevoegen). Vlak voor het opdienen wat verse koriander erover strooien.

Ik serveerde de pompoencurry met gele gierst (recept volgt); groene salade met atjar en pruimenchutney.

Oorspronkelijke recept is van: De Groene Kookacademie

3 Reacties op “Pompoen-kastanje curry met pruimen

  1. mmmm…het water loopt me in de mond !
    Ik wil ook wel een keertje komen eten hoor .
    Janny

  2. Pingback: Kastanje bonbons | (K)eet mee

Geef een reactie

