Pompoentaart II

Na de pompoentaartflop was ik even klaar met bakken maar de reactie van Jesse heeft me geïnspireerd het nogmaals te proberen. Zelfde recept, nouja wel fors aangepast:

Voor de zandtaart bodem gebruik ik een de volgende hoeveelheden. Dit is 400 gr. deeg genoeg voor een bodem voor  1 taart van 30 cm doorsnede.

  • 250 gr. tarwemeel
  • 120 gr. koude boter (in stukjes)
  • 55 gr. basterd suiker
  • 1 eierdooier
  • 3 gr. zout

Wanneer het deeg wat kruimelig wordt, dat was bij mij het geval, dan kun je wat water toevoegen.  Ongeveer 20 minuten laten rusten voor gebruik.

Voor de pompoenvulling gebruik ik veel minder dan in het eerdere recept.

  • 400 gr. pompoen, deze keer een butternut ofwel flespompoen, deze gaar gekookt met heel klein beetje water.
  • Na het afkoelen voeg ik toe: een volle eetlepel koekkruiden1 ei en 1 eidooier. Dit meng ik tot een glad papje in de blender
  • Dan roer ik er 200 ml slagroom doorheen (en geen halve liter!)

Ondertussen zit het deeg al in de vorm (goed ingevet). In een voorverwarmde oven, eerst 10 minuten op 230 C en dan nog eens 40 op 160 C.

Nou ja, zowaar is het gelukt!

Geef een reactie

