Bonenschotel

Het lijkt omslachtig om zelf je bonen te weken en te koken maar dat is het niet. De meeste tijd is wachttijd en die kun je aan andere dingen besteden. Maak gelijk een grote pan. Wat je niet gebruikt kun je makkelijk invriezen, altijd handig om op voorraad te hebben.

Ik gebruik een combinatie van witte bonen en rode nierbonen (kidneybeans): beide blijven heel tijdens het koken en combineren goed in schotels. De weektijd is 8-12 uur maar dat maakt niet zoveel uit, ik zet ze gewoon een nacht in het water. Je gebruikt ongeveer drie keer zoveel water als bonen. De volgende ochtend kook ik de bonen die flink gezwollen zijn in het weekwater.

De normale kooktijd van deze bonen is 1-2 uur. In plaats van zout voeg ik een stuk kombu toe. Kombu is (gedroogd) zeewier, bevat veel goede mineralen (zoals jodium) werkt als natuurlijke smaakversterker, verbetert de verteerbaarheid en verkort de kooktijd. Ik kook de bonen maar 20 minuten en wikkel de pan dan in een deken.  Dat werkt prachtig! Ik hoef niet op kooktijden te letten (uur meer of minder maakt niet uit), de bonen kunnen niet aanbranden en ’s avonds heb ik een mooie pan met gare bonen.

Van de bonen maak ik in een handomdraai een bonenschotel:

  • Blokjes spek uitbakken (vooral voor de smaak) met ui, knoflook, prei, wortel, bleekselderij en chilipoeder, komijn en snufje kaneel;
  • Beetje tomaten puree (of pittige paprikapuree) meefruiten, losroeren met wat kookvocht van de bonen;
  • Verse tomaten of tomatenstukjes uit blik erbij en een paar lepels bonen, op smaak maken met zout en peper en even laten pruttelen.
  • Lekker met geraspte kaas erover en yoghurt, guacamole en tortillachips erbij

Het week- en kookwater van de bonen is erg geschikt als basis voor soep. Van de rest van de bonen maakte ik een broodsmeersel (met kastanjepuree en kruiden) en vormde de basis voor vegaballen (met ei, bloem en havervlokken) daarover later meer. Helaas, er was niet meer genoeg over om in te vriezen.

2 Reacties op “Bonenschotel

  1. Pingback: Uitgeklede sushi | (K)eet mee

  2. Pingback: Snacks | (K)eet mee

Geef een reactie

