Hoestdrank

Oh dear, wat is dit nu weer. Ik vis een zwarte knol uit mijn groententas. ‘Dit’ is een Rammenas. Weleens van gehoord, nog nooit gezien en zeker niet gegeten. Onder de zwarte schil is de knol maagdelijk wit en door de pittige geur wordt onmiddellijk duidelijk wat het is: radijs! De Duitse witte variant heet Rettich en de Japanse variant wordt Daikon genoemd.

In tegenstelling tot de radijs kan de rammenas ook gekookt worden. Het schijnt naar raapjes te smaken. Ik gebruik de rammenas gewoon rauw geraspt door de salade en op brood met wat kaas.

De heilzame werking van rammenas is ongekend! Versterkend en zuiverend op je gal, lever en luchtwegen. Bovendien bevat rammenas magnesium (sterkend en krampstillend) en kalium (goed voor de spieren). Bevat veel vitamine C voor de vorming van rode bloedcellen, calcium voor sterke botten en tanden en ijzer voor het transport van zuurstof naar de weefsels. Rammenas-sap werkt goed tegen slijm in de luchtwegen en tegen galstenen.

Niet teveel van eten. Nou dat doe je vanzelf niet want de smaak is behoorlijk pittig. Maar dat de rammenas vele medicinale toepassingen kent is wel duidelijk:

Recept voor hoestdrank

  • Vul een diep bord met schijfjes rammenas. Strooi er bruine rietsuiker over en zet er een ander bord bovenop (geen plastik).
  • Laat 24 uur trekken. Zeef en doe de inhoud in een flesje. Bewaar dat op een donkere plek.
  • Kinderen krijgen 3 keer per dag een theelepel, volwassenen drie keer een eetlepel.

Ik heb het zelf niet geprobeerd – want geen last van hoest -. Wie wel?

Een Reactie op “Hoestdrank

  1. Als kind kreeg ik dat van mijn moeder. Het hielp echt.
    Nu maak ik het voor mijn kleinkind.

Geef een reactie

