Spruiten met knollen

Belachelijk natuurlijk dat ik nog nooit spruiten klaargemaakt heb. Ook niet veel gegeten trouwens behalve een enkel verdwaald spruitje in een restaurant. En een keer bij een moedige vriendin die me gewokte spruitjes met cashewnoten en gorgonzola voorzette.  Dat was verrassend lekker. Vervolgens heb ik er nooit aan gedacht om het zelf te doen.  Spruiten klinkt ook helemaal niet lekker.  Maar, hier gaat verandering in komen, spruiten zijn helemaal ‘hot’.

Op tv zag ik een chefkok spruiten klaarmaken en presenteren als een van zijn topgerechten. ( ja, ja culi Nederland heeft de groenten ontdekt!). Fascinerend was het maar wel wat omslachtig: de spruit werd met stronk en al gestoomd. (daar moet je wel een forse stoomoven voor hebben want die stronken zijn toch al gauw een meter). Vervolgens werd de stronk gekoeld in een bak met ijs om de mooie groene kleur te behouden. Om elke spruitje werd een karamellaag gesmolten en dit werd geserveerd met een kaasfondue. (Kwam uit de uitzending 10x beter: groenten. Een aanrader)

Afijn, niet voor thuis maar een aantal tips heb ik wel in mijn oren geknoopt:

  • Niet te lang koken (krijg je ook geen spruitjeslucht) . Ik stoomde ze (in een vergiet boven een laagje water) in 6-8 minuten net beetgaar;
  • Direct afkoelen onder de kraan zodat ze niet doorgaren en hun kleur behouden;
  • Ik maakte er een puree bij van aardappels, peterseliewortel en koolraap met wat kaas en noten erdoor. Op smaak maken met nootmuskaat en zout;
  • Spruitjes en puree in de oven, nog wat kaas erover en eventjes in de oven warm en bruin laten worden.

Spruitjes zijn lekker, maar heel veel mensen weten dit natuurlijk al…

3 Reacties op “Spruiten met knollen

  1. That’s me! Zal ik em nog ff voor je opzoeken?
    Haha, en jij nu ook!!! Vet, en klinkt lekker dit recept!

  2. Ha ha, inderdaad dat was jij!

  3. Ha! Ik ben dus niet de enige die van spruiten houdt! Hier thuis zijn ze in de ban maar zodra ik in deze tijd van het jaar ff de kans heb (iedereen opgehoepeld en bezig met andere dingen) kook ik een avond spruitjes met gemarineerde tahoe voor mezelf. Overheerlijk!

    Dit ga ik ook proberen want dit is weer een nieuwe manier. Kijken hoe mijn huisgenoten er op reageren – af en toe moeten ze er namelijk toch aan geloven.

    Blijf schrijven Kathy – ik heb al flink wat mensen op je recepten gewezen.

Geef een reactie

