Boerenkool Blitz

boerenkool-krulkool-kaleGenoeg gepraat over vlees- en andere vervangers en eindelijk weer eens een stukje over waar het eigenlijk om draait: groenten. En wel de moeder van alle wintergroenten namelijk de Boerenkool. Ook dit is voor mij geen grote favoriet maar ik kan moeilijk mijn halve groentepakket weggooien. Bovendien, zoals we zagen bij de spruiten, is het vaak een kwestie van nog eens proberen en anders klaarmaken. De meeste ‘lust-ik-niet’ groenten zijn vaak ‘ken-ik-niet’ groenten.

Afijn, boerenkool stamppot kan iedereen wel maken. Tenminste, als je de boerenkool er maar niet rauw erdoor heen schept zoals ik in mijn onschuld weleens heb gedaan: niet te verteren is dat. Boerenkool heeft wel zo’n 20 minuten nodig om gaar te worden, ongeveer net zolang als de aardappels dus dat komt mooi uit. Verder hoorde ik een goede tip om vooral vastkokende aardappels te gebruiken om een stevige puree te maken. En stamppot heet niet voor niks stamp pot: dus gebruik die stamper en niet de mixer! Warm je melk een beetje op voor je het door de puree mengt, dan koelt de boel niet zo af. En tenslotte, uitgebakken spekjes maakt elke stamppot lekker.

Nou daar komt nog best veel voor kijken voor zo’n eenvoudige stamppot. Veel simpeler is het volgende recept voor een boerenkool smoothie. {Wat, een smoothie in de winter? dat was ook ongeveer mijn reactie. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo gek. Juist in de winter heb je behoefte aan een energieshot en dat levert deze smoothie bij uitstek}:

  • 2 rijpe peren (ze zijn er nog net, die groene smoothiesuperrijpe heerlijk grote sappige Doyenne du Comice peren)
  • paar blaadjes boerenkool (dikke nerf verwijderen)
  • handje munt
  • 1 – 2 glazen water

De verhoudingen luisteren niet zo nauw maar is ongeveer 60% fruit op 40% (blad) groente. Je kunt de smoothie makkelijk een paar dagen in de koelkast bewaren maar vers is natuurlijk altijd beter.

Nouja, het blijft altijd een beetje babyvoer, zo’n smoothie, maar de smaak is erg goed. De peren overheersen de boerenkool volkomen en de munt maakt het lekker fris. Je kunt er nog wat lijnzaad aan toevoegen als je echt goed bezig wilt zijn (niet te lang laten staan anders wordt het slijmerig) en wat verse gember voor de pit.

Erg lekker als lunch of zelfs ontbijt. Wie had dat gedacht, boerenkool als ontbijt. Het moet niet gekker worden…

Geef een reactie

