Schorseneren

schorsenerenEindelijk, schorseneren! De vergeten groenten bij uitstek. Ik heb er de hele week al naar uitgekeken ondanks het  niet al te aantrekkelijk uiterlijk (het lijken wel sigaren!) en benamingen als ‘keukenmeiden verdriet’. Dat laatste slaat op het kennelijk lastige karwei om de schorseneren schoon te maken. Ik hou het maar bij de andere bijnaam, namelijk: asperge van de armen.

Is al die ophef terecht? Het schoonmaken vind ik nogal meevallen: ik schil ze gewoon met grond en al er nog aan, spoel ze direct af en leg de stukjes onder water. Maar ja, ik hoef er maar een paar te schillen. Er komt inderdaad wat plakkerig sap uit. Gewoon handschoenen aan als je het te erg vind.

Ischorseneren met aardappelsk snij de schorseneren in stukjes van ong. 3 cm en zet ze helemaal onder water. Een scheutje melk of een klontje boter erbij zodat ze mooi wit blijven. Ik kook ze ongeveer 15 minuten totdat ze zacht zijn en serveer ze simpel met een boter/peterselie saus, gekookte aardappels en een zacht gekookt ei. Smaakt heel goed. Wat steviger en niet zo verfijnd van smaak als asperges maar helemaal niet slecht.

Weer een groente ontdekt…

Geef een reactie

