Quinoa

quinoa‘Gierst is wel erg reform’, zei iemand laatst tegen me. Tja, inderdaad heeft gierst een behoorlijk jaren-70-geitenwollensokken imago. Dat is helemaal niet terecht maar toch. Nee dan kun je tegenwoordig toch beter voor de dag komen met sexy Quinoa (spreek uit: kienwa). Superfood, moeder aller zaadplanten, het ideale voedsel en nog wat superlatieven. Voeg daaraan toe een dramatisch en kleurrijk verleden met Inca-indianen uit de Andes en je snapt dat de gierst voor altijd verworden is tot vogelzaad.

Maar eerlijk is eerlijk, er valt ook werkelijk niks op quinoa aan te merken:

  • Allereerst smaakt het gewoon prima (en alle gezondheids- aspecten ten spijt, daar gaat het tenslotte om) lekker korreltje, beetje nootachtig en een klein knappertje;
  • Het is heel makkelijk klaar te maken. Gewoon koken, net als rijst, met 2x zoveel water/bouillon als de quinoa. Na 10 minuten koken nog even laten uitdampen en je hebt een mooie droge korrel (en geen kleffe hap zoals vaak bij rijst of gierst).
  • Veelzijdig in gebruik. Je kunt quinoa gebruiken als vervanger voor rijst, aardappel of pasta. Het beste komt quinoa echter tot zijn recht als basis voor salades en daar kun je je helemaal in uitleven*. Tot mijn verrassing wordt quinoa ook gegeten als ontbijtpap. Kijk hier voor een lekker berry_quinoa_recipe_2recept van quinoa gekookt (of opgewarmd) in melk met bessen, kaneel en walnoten of pecannoten. Mjam!
  • De korrel ziet er ook nog eens mooi uit, na het koken is de kiem zichtbaar als een witte ‘staartje’.

Echt het enige waar je op moet letten is om de korrels voor gebruik te wassen. De zaadjes zijn bedekt met een zeepachtige bitterstof (saponine) die het beschermt tegen schimmel en vraat maar een vieze smaak geeft als het niet verwijderd is.

Toch maar even waarom de quinoa met recht een superfood is. Niet alleen bevat het een hoog eiwitgehalte (zo’n 15 %, meer dan elk graan), het bevat alle essentiële aminozuren en kan dus gebruikt worden als volwaardige vervanger van vlees. En ook al is het geen graan, quinoa bevat veel vezels en wordt beschouwd als ‘volkoren’. Tenslotte bevat het ook nog een indrukwekkende hoeveelheid ijzer, magnesium, vit. B2 en calcium. Maar dit laatste mag je allemaal vergeten. Quinoa is gewoon een interessante en lekkere aanvulling op je voeding.

quinoa salade

*Dit was mijn quinoa maaltje vanavond: met gefruit uitje, champignons en een handje spinazie; avocado, klein geraspt bietje; zonnebloempitten en granaatappeldressing.

Advertenties

Een Reactie op “Quinoa

  1. Pingback: Rulle gele gierst | (K)eet mee

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s