Rode kool zoals uit een potje

rode koolEerlijk is eerlijk, de rode kool uit-een-potje bij het kerstdiner smaakte uitstekend. Hoe komt het toch dat deze zoveel zachter is dan wanneer je het zelf klaar maakt? Ik was niet de enige die zich dat afvroeg en het antwoord vond ik op deze site : gewoon pap rijst meekoken met de rode kool. Ik nam de proef op de som en inderdaad het werkte. Verder volgde ik gewoon mijn eigen recept (die verdacht veel lijkt op die van de genoemde site):

  • Schaaf de rode kool in dunne reepjes.
  • Uitje fruiten in een beetje boter, rode kool toevoegen en even meebakken;
  • Bodem water toevoegen en kruiden naar smaak (laurierblad, kruidnagel, jeneverbes, kaneel, zout en een lepel appelstroop;
  • Als de rode kool zacht is (na zo’n 30 minuten) een of twee gesneden appels toevoegen en azijn naar smaak. (het zuur, ook van de appel, vertraagt het gaar worden dus dat kun je het beste als laatste toevoegen)

Smaakte helemaal prima hoor, met gekookte aardappels en seitan -hachee. Maar toch bleef het in mijn hoofd doorzeuren. Waarom de moeite doen om de rode kool zelf te koken als uit een potje net zo lekker en eenvoudiger is?

Qua voedingswaarde maakt het niet uit of je conserven gebruikt of zelf klaarmaakt. Vaak zit er echter van alles toegevoegd aan kleur- of conserveermiddelen wat je niet wilt, maar dat was in dit geval ook al niet zo. De prijs dan? Mijn bio-kooltje kostte €0,98 en dat was ongeveer €0,50 goedkoper dan een pot van een goed merk. Niet veel vind ik, zeker als je er de tijd tegenover zet die je met klaarmaken kwijt bent. De glazen pot is wel een grotere milieubelasting, ook al gaat ‘ie in de glasbak. Maar dat is dan ook het enige wat in het voordeel van mijn kooltje pleit.

Pheh, sinds wanneer is koken zo ingewikkeld geworden? Of moeten we gewoon maar niet zo moeilijk doen? Mooi is ‘tie wel, dat kooltje. En zit ‘ie in de groentetas dan is heel deze discussie overbodig.

3 Reacties op “Rode kool zoals uit een potje

  1. Als je na het koken van de rode kool een klont boter en een pot appelmoes toevoegt, dan heb je de fijne zachte smaak ook 🙂 groetjes van Kluuntje.

Geef een reactie

