Goede voornemens?

broodMocht er al sprake van zijn van goede voornemens, dan is het wel om dit jaar nu eindelijk eens brood te leren bakken.  Meel, gist, water, beetje zout. Magisch vind ik dat daar zo’n prachtig gerezen brood uit voortkomt. Tenminste, als het goed gaat.

De eerdere ervaringen waren niet al te gunstig. Ik begon gelijk met het moeilijkste: zuurdesem. Een papje van meel, water en suiker, hierop zouden spontaan gistcellen uit de lucht op neerdalen en het papje omtoveren in een bubbelend mengsel. Afijn, zover zijn we nooit gekomen want je moet dat mengsel wel elke dag roeren en voeden. Geen bubbel gezien.

Poging nr 2 was ‘no-kneed bread’. Erg populair een aantal jaren geleden bij luie types zoals ik: brood zonder te kneden. In plaats daarvan laat je het heel lang rijzen. Je kon het ook gewoon in een braadpan in de oven schuiven. Ik moet zeggen, het zag er best aardig uit maar helaas was het niet te eten.

Ok. Vandaag dus poging nr 3 gewoon met tarwebloem, gist, water en zout. Ik heb zelfs een bakblik gekocht. Ondertussen heb ik wel een paar goede tips opgedaan.

  • Ja, je moet alles precies afwegen (ook het water). Ik gebruik 500 gram tarwebloem; 350 gram water; 10 gram, nou vooruit 11 gram gist (precies een zakje) en 10 gr. zeezout
  • Gist eerst activeren met lauw water;
  • Combi gist en zout is killing, dus eerst het zout mengen met de bloem en dit bij het gistmengsel doen
  • Dit mengsel 10 minuten laten rusten. Dan kneden, laten rijzen (30 min.) weer kneden, weer rijzen. Telkens afdekken met een warme natgemaakte theedoek.
  • De derde keer broodjes vormen, in ingevet bakblik doen, weer laten rijzen en dan zo snel mogelijk in voorverwarmde oven. 15 minuten bakken op 220 C en dan nog 30 minuten op 190 C.

Zou het gelukt zijn? To be continued….

3 Reacties op “Goede voornemens?

  1. Ben benieuwd! Dit wil ik ook leren.

  2. Pingback: Balans | (K)eet mee

  3. Pingback: Pasta! | (K)eet mee

Geef een reactie

