Uitgeklede sushi

noriOkee, het is natuurlijk helemaal geen tijd voor salades en dit recept is zeker niet ‘lokaal’ maar wel ongelofelijk lekker, dus vooruit. Voor iedereen die ooit weleens getracht heeft zelf sushi te maken -best lastig- en nu zit met een pak overgebleven nori vellen… Je kunt overigens ook andersoortig zeewier gebruiken, ik had zelf ‘instant’ wakame.

Nori is misschien wel het bekendste zeewier om te eten. Het is het zwarte lapje dat om de sushi zit. De nori vellen hoef je niet te wassen of te koken alleen even boven een gasvlam roosteren. De vellen worden dan donkergroen. Behalve als sushi velletje kun je de nori ook in stukken knippen of kruimelen en gebruiken als garnering zoals in deze salade of in soepen.  Naast nori is agar-agar ook een bekend wier. Het wordt gebruikt als ‘vegetarische’ gelatine. En al eerder heb ik het gehad over Kombu, een breed lintvormig wier dat je goed kunt gebruiken als basis voor soep of het koken van peulvruchten en rijst.

Het is even wennen om zeewier in je eten te verwerken maar zeker de moeite waard. Zeewier is namelijk zo ongelofelijk gezond. Het bevat alle mineralen en sporenelementen die het menselijk lichaam nodig heeft! Geen luxe met onze uitgeputte landbouwgronden. Nori is ook zeer rijk aan vitaminen, vooral A en (vegetariërs opgelet!) B12 en wordt onder meer ingezet in geval van beriberi, ondervoeding en bloedarmoede.

De salade is verder simpel. Onderstaande levert een mega salade op die je makkelijk met z’n tweeën kunt delen maar de kans is dat je dat helemaal niet wilt:sushi_salad

  • Gebruik een hele avocado (jawel!); een komkommer; geraspte wortel; flinke hand kiemen (tauge, alfalfa of waterkers); flinke hand fijngesneden (verse) koriander en 1 fijngeknipt noriblad (of wat geweekte wakame) en een eetlepel geroosterde sesamzaadjes
  • Maak een dressing van een eetlepel sojasaus of tamari; eetlepel verse en fijngeraspte gember; sap van 1 limoen
  • Meng alles door elkaar en strooi er vervolgens een lepel geroosterde sesamzaad overheen

Dit stuitert bijna je bord af….

Oja, ik ben de rijst niet vergeten. Is niet nodig.

Recept en foto is van Hungry for Change

Advertenties

2 Reacties op “Uitgeklede sushi

  1. Mmm, lijkt me lekker.
    En zeewier is ongetwijfeld erg gezond, maar volgens de laatste inzichten bevat het geen vitamine B12. We een stof die er op lijkt. De echte veganisten doen er denk ik nog steeds verstandig aan B12-pilletjes te slikken.
    Groetjes,
    Cees

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s