Eten uit de vensterbank

pottenkiemzaadTussen de hagel en sneeuwbuien door begint het voorzichtig al te kriebelen: Lente! Nou ja, dat is nog wat overdreven maar de voorbereidingen voor het tuinseizoen kunnen al beginnen. Nu is de tijd om te bekijken wat je in je tuin wilt hebben (dat kan ook achtertuin, balkon of desnoods vensterbank zijn). Vervolgens ga je kijken welke zaden je nog hebt en wat er eventueel besteld, gekocht of gekregen kan worden.

Op de boerderij is verleden week al weer de eerste spinazie gezaaid, weliswaar in de (onverwarmde) kas, maar toch. Dat kan ik ook, dacht ik, want had ik niet nog ergens een zakje met spinaziezaad…? Wat een belachelijk grote zaden heeft die spinazie eigenlijk: wel een halve tot een hele cm groot. Ik zaai wat in een klein kweekbakje en zet het in de vensterbank. Normaal gesproken zaai je spinazie pas voor in april om het daarna buiten te zetten. Ik ben benieuwd of het lukt om ook uit mijn vensterbank te oogsten.

Tot mijn verrassing is er een zakje zaad dat ik nu al wel kan voor zaaien: pepertjes. Zowel de spinazie als de pepertjes hebben een heel lange kiemtijd, wel drie weken of zo dus voorlopig even geduld…

Wil je al snel eten uit je vensterbank? Probeer dan eens kiemgroenten: waterkers, alfalfa, mosterzaad, taugé zijn in een paar dagen te oogsten voor op je boterham of door de sla.

  • Doe de kiemzaden in een glazen pot met een flinke laag water en laat ze een paar uur weken.
  • Spoel de zaden goed af en doe ze terug in de pot
  • Doe een stuk jute of gaas over de pot en zet vast met een elastiekje
  • Zet de pot schuin ondersteboven op een schoteltje of bakje zodat het water eruit kan lopen en de boel niet gaat schimmelen
  • Spoel de pot tenminste 2 keer per dag met schoon water
  • Na ong 5 tot 7 dagen kun je je kiemen al oogsten!

Overigens, de kiemen hoeven niet in de vensterbank. Je kunt ze zelfs beter in een  kast zetten dan krijg je van die mooie witte stengeltjes als taugé.

Overgiet kiemgroenten met kokend water voor je ze gaat eten. Dat geldt ook voor kiemgroenten die je koopt in de winkel.

4 Reacties op “Eten uit de vensterbank

  1. ik zet de potjes omgekeerd in een bus (beschuit, jodekoeken) op een roostertje van een oude computer. Daarvan kan je de pootjes zo buigen dat het precies onder in die bus past. Geen deksel op de bus uiteraard, anders gaat het nog steeds schimmelen. Zo staat je potje droog en donker in de bus.

  2. Dank voor de tip. Ik heb jouw blog ook gevonden en sprokkelen in de winter gedownload. Erg leuk!

  3. Pingback: Betaalbaar bio | (K)eet mee

  4. Pingback: Ondertussen in de achtertuin | (K)eet mee

Geef een reactie

