Bietentaartje van kwarkdeeg

bietentaart met kwardeeg2Voor dit bieten taartje heb ik een combinatie gemaakt van twee recepten: Puur Gezond gebruik ik voor het recept van kwarkdeeg. Dit kun je gebruiken in plaats van bladerdeeg. Voor de bietenvulling gebruik ik het recept van Biobudget. Ook hier een prima recept voor de bodem van alleen bloem, boter en wat water en zout, maar ik was wel benieuwd naar dat kwarkdeegje.

  • Kook eerst de (ongeschilde!) bieten gaar in ong. 40 minuten. Voor een klein taartje (2 a 3 pers.) gebruik je ong. 400 gram biet (1 grote p.p)
  • Maak ondertussen het deegje: Voor een klein taartje heb je niet zoveel deeg nodig als in het recept staat. Gebruik ong. 175 gram kwark op een gelijk hoeveelheid bloem. Roer de kwark los met 1 1/2 lepel olie, zeef de bloem erover en voeg een mespuntje zout toe. Kneed tot een soepel deeg en zet. eventueel afgedekt in de koelkast tot gebruik.
  • Rol het deeg uit tot een lap. Vet een taartvorm in met boter of olie en druk de deeglap erin uit.
  • Pel de afgekoelde bieten en snij ze in blokjes. Doe in de taartvorm. Kruimel wat feta kaas erover (ong. 150 gram) en grofgehakte walnoten. Kluts 3 eieren, eventueel met wat creme fraiche, fijne gesneden munt, peper en zout en giet het mengsel over de vulling.
  • Bak 30-40 minuten op 200 C
  • Erbij at ik een groene salade van winterpostelein.

Ik ben zelf niet zo’n fan van bladerdeeg, vind het veel te vet. Zo’n kwarkdeeg is dan een prima alternatief en het is supersnel en simpel gemaakt dus daar hoef je het niet voor te laten. Let wel, het resultaat is heel verschillend, kwarkdeeg is geen bladerdeeg. Je mist de krokante laagjes wat bladerdeeg typeert, de kwark zorgt wel voor een lekkere frisse en brosse structuur (zelfs met het grove volkorenmeel dat ik gebruikte). Gewoon een keer proberen dus.

Een Reactie op “Bietentaartje van kwarkdeeg

  1. Hoi Cathy, dank je wel voor dit super recept! Inmiddels ben ik helemaal fan van kwarkdeeg! Niet zo zwaar als bladerdeeg, makkelijk te maken en op smaak te maken met kruiden naar keuze. En heel lekker, die bietenvulling. Leuk hoor, ga zo door!
    groeten van een trouwe fan, Floor

Geef een reactie

