Mole – mexicaanse saus met cacao

rode-chili-peper-en-chocoladeDacht ik toch al het een en ander te weten van het maken van soepen en sauzen. Mooi niet. Dat bleek wel tijdens mijn eerste les aan de Groene Kookacademie over dit thema. Met een ton aan inspiratie en veel recepten ben ik thuis gekomen. Dus, veel saus en soep recepten de komende tijd want er valt nog veel te oefenen. Te beginnen met deze mole.

Mole is een traditionele Mexicaanse saus van chilipepers (uiteraard) met chocolade en tal van andere spannende ingrediënten.  Veel mole recepten beginnen met kip of kalkoen, die je kookt met wat ui en knoflook om zo een lichte bouillon te krijgen. De bouillon gebruik je voor de saus en de kip of kalkoen serveer je later in de saus. In de natuurvoedingskeuken gebruik je zelf gemaakte groentenbouillon als basis voor de soepen en sauzen. Nou, daar zijn we al mee bekend. Voor de rest van de saus:

  • pel en hak uitje, knoflook en chilipepers in stukken
  • pureer in blender met bouillon, tomatenpuree, sesamzaad, cacao en kruiden naar smaak: koriander-, anijszaad en kruidnagel
  • verwarm de saus in een pannetje met een handje rozijnen erbij en laat trekken.
  • breng op smaak met zout en peper.

Ok, dit is een saus die ik nog eens ga proberen. Grappig genoeg smaakt ‘ie helemaal niet naar chocola maar heeft wel een complexe smaak. Bij mij was dat iets teveel kruidnagel en eh lekker pittig (begin met 1 pepertje, zei de juf nog). Overigens kun je dat wel enigszins oplossen door er wat suiker door te doen. Verder is het vooral uitproberen met de hoeveelheden en combinaties totdat het jouw smaak is.

Thuis heb ik de saus gegeten met bonen, verse tomaten, flink wat peterselie en een dot volle kwark. Super! We gaan lekkere tijden tegemoet…

Een Reactie op “Mole – mexicaanse saus met cacao

  1. dat klinkt lekker. Ga ik ook proberen.

Geef een reactie

