Granen

granenDe tweede les van de Groene Kookacademie stond vandaag in het teken van Granen: het parade paardje van de natuurvoedingskeuken. Voor wie alleen bekend is met rijst en (tarwe)brood: er gaat een wereld voor je open. Niet alleen voor wat betreft soorten maar vooral ook het gebruik.

Tot de granen behoren uiteraard tarwe (en de tarwesoorten emmer, spelt, kamut, eenkoorn, durum);  rijst, rogge, gerst, gierst, mais en haver. Daarnaast zijn er nog wat geinige pseudo granen als boekweit, quinoa en amaranth > wel bekend voor mensen die regelmatig in de natuurvoedingswinkel komen.

Bij gebruik van volle granen hebben veel mensen een schrikbeeld van grauwe (reform) gerechten waarop je flink moet kauwen of die je als brij naar binnen werkt. Niks is minder waar. Je kunt smaakvolle, verfijnde en goed verteerbare gerechten maken. Maar, alles staat of valt met de juiste bereidingswijze (en goede recepten natuurlijk). Voor granen is het van belang dat ze goed ‘ontsloten’ worden. Dit doe je door het graan te weken, koken en lang na te wellen. Hierdoor zijn ze beter verteerbaar en worden de mineralen in het graan beter opgenomen.

Hoelang je moet weken, koken en wellen is afhankelijk van het soort graan en de grootte van de korrel. Grote, harde korrels als tarwe of rogge hebben uiteraard langer de tijd nodig dan kleine, zachte zoals rijst, gierst en boekweit. Elk graan heeft zo zijn eigen bijzonderheden. Er zijn complete tabellen waarop je kunt zien hoelang een graan moet wellen, koken en nawellen. Het hoeft niet al te ingewikkeld te zijn maar vergt wel enige kennis en aandacht.

Dat het de moeite waard is om daar op te letten bleek pas weer toen ik gierst, net als rijst kookte en eindigde met een pan met smurrie. Wat een verschil met toen ik het op de juiste manier klaarmaakte: mooie rulle korrel en erg smakelijk. Uiteindelijk was ik minder tijd kwijt aan het klaarmaken maar moest er wel eerder aan beginnen.

Later het recept en nog veel meer in de categorie granen….

Advertenties

2 Reacties op “Granen

  1. Pingback: Balans | (K)eet mee

  2. Pingback: Wat aten zij? | (K)eet mee

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s