Havermout zo gek nog niet

havermout“Gewone, doodordinaire havermoutpap is een prima ontbijt. Het verzadigt veel beter dan alle kant-en-klaar ontbijtgranen.” Aldus onderzoekers naar de verzadigingswaarde van havermout ten opzichte van commerciële ontbijtgranen. zie artikel Foodlog:  Havermout is nog niet zo’n gek ontbijt.

Mooi zo, altijd fijn om te lezen als je net je kommetje met havermout aan het leeg lepelen bent. Wel een beetje lullig voor de sponsoren van het onderzoek: Pepsico, eigenaar van Quaker Oats.

Het voordeel van graanvlokken of mout t.o.v. hele granen is dat ons lichaam de aanwezige voedingsstoffen makkelijker opneemt en het sneller klaar is. Instant havermout is voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout.

Gewoon havervlokken kopen dus en eventueel combineren met andere graanvlokken.Van ieder graansoort kunnen vlokken gemaakt worden door de graankorrels te wassen, pellen, verhitten en plat te walsen. Het verschil tussen havervlokken en havermout is de grootte van de vlok. Bij havermout wordt de haverkorrel door midden geknipt met een knipper.

  • Week de graanvlokken tenminste 30 minuten (of een nacht) in water (verhouding 1:4)
  • Voeg (ongebrande en ongezouten) noten of zaden toe en    zuidvruchten  –Ik gebruik zelf vaak een basis muesli van verschillende graanvlokken. Hieraan zijn al krenten, zonnebloempitten en wat noten toegevoegd. 
  • Experimenteer eens met het toevoegen van specerijen als gember, vanille, kaneel of kruidnagel.
  • Kook zachtjes door en laat 30 minuten nawellen

Je hebt nu een heerlijke romige pap die je makkelijk ook een paar dagen kunt bewaren. Warm eventueel ’s ochtends weer op of eet de pap koud. Voeg eventueel nog kwark/yoghurt of vers fruit toe.*

Lekker hoor, hiermee kom je de ochtend makkelijk door. ‘Een gevoel van verzadiging kan dus helpen de trek in calorierijk en vet voedsel in toom te houden.’, aldus de onderzoekers. Duhuh!

* zie recept Marion Pluimes

Advertenties

2 Reacties op “Havermout zo gek nog niet

  1. noten, zuivruchten, rozijnen enz. met kaneel en honing. Spreidt het uit op een bakplaat. 30 minuten op 150 graden en elke vijf minuten even omscheppen. Zo maak je van havermout je eigen muesli/cruesli. Ik ben er gek op in de yoghurt! Veel gezonder inderdaad dan al die kant en klare verpakkingen. Power to havermout!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s