Een kijkje in de keuken en mijn hoofd

spruiten en kastanjeHet begint natuurlijk met een blik in de groenten la. Welke verrassingen zaten er in de groentetas en wat is er nog over van de afgelopen week: spruiten, wortelpeterselie, winterpeen, uien, prei, appels, bietjes en aardappels. Verder ligt er op de fruitschaal nog een overvloed aan pompoen, walnoten, hazelnoten en net geraapte kastanjes. Ai wat een heerlijke herfst weelde. De radertjes beginnen te draaien. Wat zijn goede combinaties maar ook wanneer ben ik thuis, wie eet er mee en wat moet er eerst op?

Iets met pompoen? Ik wil graag een recept uitproberen van pittige pompoentaart. Maar nee, de pompoen kan nog wel even wachten. Een herfststoofpotje dan zoals ik gister van iemand hoorde van zoete aardappel, spruiten en pastinaak. Hmm lijkt me heerlijk, daar passen de kastanjes ook goed in. Maar ik ga natuurlijk geen groenten kopen als ik nog zoveel in huis heb. Ik ga even goog len om  inspiratie op te doen. (dit is altijd een gevaarlijk moment want voor je het weet ben je zo vele heerlijke websites en uren verder) Tuurlijk, stamppotje spruiten met kastanje. Dat is een klassieker maar ik heb het nog nooit gegeten. Lekker met gebakken appelen en amandelen, lees ik op 24 kitchen. Als ik nu de amandelen vervang door de walnoten en een deel van de aardappel vervang door de wortelpeterselie? Of toch met pompoen? Spruiten met pompoen dat lijkt me een heel spannende combinatie.

Ondertussen ben ik al druk bezig in de keuken. Een groot pan met water op het vuur. Stukje kombu, peperkorrels, laurier, tijm en selderij blad erbij en het grote snijden kan beginnen. De schillen en harde gedeeltes van de wortel, prei, ui en wortelpeterselie gaat in de pan voor bouillon, de mooie gedeeltes snij ik in kleine stukjes en hou ik nog even apart. Ben benieuwd wat het gaat worden. De spruiten stoom ik in een vergiet boven de pan. Ondertussen kook ik ook de kastanjes in een klein pannetje en peuter het schilletje eraf zolang ze nog warm zijn.

Ik zeef de groentebouillon en kook de aardappels en wortelpeterselie erin gaar. . Hmm dat is eigenlijk niet voldoende. Toch maar wat pompoen erbij en ik kook dat ook in de bouillon gaar. Ondertussen stamp ik de aardappels en wortelpeterselie tot puree met wat boter en hete melk. Tenslotte schep ik de in stukjes gesneden spruitjes, kastanjes en gare pompoen erdoor en maak het geheel op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Voila, een kleurrijk en voedzaam stamppotje. Heerlijk met de geroosterde walnoten en gebakken appel. Of met blokjes mosterdkaas.

Van de rest van de groenten (prei, ui, wortel en pompoen) en de bouillon maak ik pompoensoep. Met bulgur en linzen een volwaardige maaltijd voor later in de week.

Geef een reactie

