Balans

Forks-over-Knives-heroOp de valreep van het nieuwe jaar is het weer eens tijd om de balans op te maken. Verleden jaar, toen ik dit blog begon, stond in het teken van het (her) ontdekken van vergeten groenten door mijn groenteaandeel van BD boerderij de Oosterwaarde. Dit jaar stond veel meer in het teken van het koken en aanleren van nieuwe technieken. Al dan niet gestimuleerd door de maandelijkse kookdagen bij de Groene Kookacademie.

Wat heb ik dit jaar geleerd?

Ik zou toch iedereen willen aanraden die brood uit zijn menu wil schrappen dit te heroverwegen. Brood is voor veel mensen helemaal geen probleem mits goed bereid en van goede grondstoffen gemaakt. Hetzelfde geldt voor

  • goed bereiden van granen en peulvruchten: weken, koken, wellen.

Als je er van tevoren rekening mee houdt is er geen kunst aan. Heel handig als je voor grote groepen moet koken. Goedkoop, lekker en zorgt voor variatie ipv aardappels, brood en vlees

Ik vond het te ingewikkeld en het staat me tegen om productgroepen (als zuivel, ei en vlees) helemaal uit te bannen. Dergelijke experimenten helpen je wel je gewenste voedingspatroon aan te scherpen. Ik heb geleerd om meer groenten en fruit te gebruiken, bij elke maaltijd. Althans, dat dat een goed idee is…

  • Ook heb ik geleerd om beter samengestelde gerechten en menu’s te maken door te letten op een goede balans van ingrediënten en smaken oa door gebruik van de vega checklist > meer hierover volgend jaar

Uiteraard heb ik nog veel meer geleerd dit jaar: taarten en bodems bakken, koken voor groepen, mijn eerst columns geschreven etc, maar dit lijkt me wel genoeg. We gaan volgend jaar gewoon verder!

Op naar een voedzaam 2014

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.