(Lijn)zaden en pitten crackers

Lijnzaad is een wonderzaad! Je kunt het weken en op je gezicht doen als masker. Gebruikelijker is het om lijnzaad te eten. Goed voor de darmen (vezels!) en goede vetzuren (omega 3!). Om het meest effect te hebben is het handig de zaadjes te kneuzen anders komt het er in dezelfde vorm weer uit. Het kneuzen doe je liefst zelf vlak voor gebruik, omdat lijnzaad snel ranzig wordt. Lijnzaad neemt ongeveer 3 x haar gewicht in volume toe, veel drinken dus als je het gebruikt tegen obstipatie, anders heeft het averechts effect.

Voor dit recept neem je een mengsel van zaden en pitten naar keuze (lijnzaad, pompoen, zonnebloempitten etc, bv Omega 3 mix van de Tuinen) Zorg ervoor dat tenminste 1/3 tot ½ deel uit lijnzaad bestaat.Door lijnzaad te weken lost een deel van de vezels op en vormt een slijmerige laagje. Dit zorgt ervoor dat het zaden/pitten mengsel aan elkaar blijft kleven.

  • Maal of kneus  een deel van het lijnzaad. Meng alle zaden of pitten door elkaar, voeg wat kruiden toe en laat tenminste 15 min. weken in lauwwarm water.
  • Verwarm de oven voor op ong 180
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier en smeer het mengsel uit in een dunne laag
  • Bak het mengsel totdat de bovenkant iets begint te bruinen en droog aanvoelt*. Pulk de laag voorzichtig van het bakpapier en draai om om de onderkant ook droog te roosteren

* Tijd is afhankelijk van de dikte van de laag en de hoeveelheid vocht die je hebt toegevoegd. Reken op ong 20 tot 30 min.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s