Boodschappen doen

Wat kun je toch simpelweg gelukkig worden van je rondje boodschappen. Echt waar! Het begint al met het ophalen van mijn groentenpakket van de Oosterwaarde.*Deze week gevuld met andijvie, twee soorten sla, peultjes of bietjes, tuinbonen, lente-ui en spitskool. En een briefje van de boeren met nieuws van het land: de komkommers doen het goed, er is volgende week een open dag waar het 20(!) – jarig bestaan wordt gevierd en er worden mensen gezocht om de augurken in te maken.

Dan op de fiets naar een boerderij winkel in de buurt waar ze rauwe melk verkopen. Rauwe melk is melk dat geen bewerking heeft ondergaan zoals standaardiseren, koken, pasteuriseren of homogeniseren.  Het mag alleen direct vanaf de boerderij worden verkocht en ligt niet in de winkel.

De koeien loeien me vriendelijk toe als ik het erf op fiets en de hond springt vrolijk blaffend om me heen. Gelukkig heeft de boerin ook glazen statiegeld flessen om de melk in te doen want ik heb zelf niks meegenomen. Naast melk maakt de boerin ook zelf ijs. {Helaas, helaas niet biologisch! Waar blijft bio melk boer in de omgeving van Deventer!} Maar verder is er ook heerlijke graskaas van een bevriende boer; fruit, jam en sap van een fruitkweker; pakken meel en vlokken van de molen.

Fluitend vul ik mijn mandje en fiets over het landweggetje weer naar huis. Alleen voor de koffie hoef ik nog naar de buurtsuper, de thee pluk ik in de achtertuin. Heel fijn!

 * Op 22 juni is er een open dag bij de Oosterwaarde, net als bij veel anderen boeren dat weekend. Kijk voor adressen op: http://www.lekkernaardeboer.nl ** Verkooppunten voor rauwe melk vind je hier

 

Geef een reactie

