Gemberbier

gember1In Engeland en America is gemberbier bekend onder de naam ginger-ale. De naam is wat misleidend want het drankje is niet alcoholisch. Wellicht stamt het uit de tijd dat in Britse pubs gember, dat gebruikt werd bij maagproblemen, over het bier (ale) werd gesprenkeld. In de VS werd ginger-ale vooral bekend tijdens de drooglegging. In Suriname wordt gemberbier (ofwel djienda bierie) nog steeds vaak zelf gemaakt en als frisdrank gedronken. Een beetje heftig van smaak is het wel, dus of kinderen er nu zo dol op zullen zijn?

Ikzelf vond het wel een verrassend experiment. Grofweg zijn er twee varianten:

  • bij de ene maak je feitelijk gembersiroop door 50g grofgeraspte verse gember met 2el rietsuiker, de schil en het sap van 1 citroen even op te koken en volledig af te laten afkoelen (trekken). Daarna het goedje zeven (de pulp wel goed door de zeef duwen) en aanlengen met 0,5 liter koolzuurhoudend mineraalwater.
  • de tweede is veel spannender: rasp 2 duimlengtes gember heel fijn en roer daar het sap van 1 citroen door. Giet daar ong. 2 theekopjes lauwwarme water over en  doe vervolgens 150 gram rietsuiker/oerzoet en een kwart theelepeltje (droge) gist erbij. Roer de suiker en gist goed door en giet dit goedje door een trechter in een petfles van 1,5 ltr. Vul dit aan met lauwwarme water tot 5 centimeter onder de rand van de fles. Doe de dop er op en laat de fles zeker 12 uur op kamertemperatuur staan.

Het grappige is dat de fles steeds harder wordt, te beginnen bij het onderste gedegemberbierelte. Als de fles na 12 uur nog niet keihard aanvoelt, kun je het gemberbier nog enkele uren de tijd geven (nog maximaal 48 uur). Zet de fles vervolgens koud in koelkast. Wanneer je de fles opendraait ter consumptie van een glaasje gemberbier, pas dan op met het losdraaien van de dop: het bruist nogal.*

Ik heb zelf minder suiker gebruikt dan het recept (ong. 80 gram), kwestie van experimenteren. In sommige recepten wordt er ook kruidnagel aan toegevoegd. Zelf lijkt me sinaasappelsap ipv citroensap ook erg lekker of een takje munt erbij of serveren met bevroren bessen of frambozen of…

Ginger-ale met whiskey is trouwens een klassieker, voor de liefhebber.

Afijn, mijn fles staat nu ‘te werken’ op het aanrecht. Eerst maar eens kijken of dit gelukt is. Als het morgen uit elkaar is geklapt dan heb ik of teveel gist erin of te weinig ruimte open gelaten. Ik zei het al het is een spannend recept 😉

* recept van aan tafel met anja

2 Reacties op “Gemberbier

  1. Hoi Katy, lijkt me lekker dat gemberbier ! Denk trouwens dat de gist de petfles uit elkaar laat knallen:) Ik heb nu een gemberplant uit een stuk gemberwortel laten groeien, het wordt een soort grote palm hihihihi, wat kan ik er verder mee ? Ik vind het wel grappig, groetjes van Kluuntje.
    PS Waarom ben je nooit meer op Allehenz, dat vind ik wel jammer.

  2. Hey Sonja, leuk je hier weer te zien
    Het is erg lekker en de fles is niet geknald (al bruiste het wel behoorlijk). Ik heb ook zo’n spriet in de venterbank, echt mooi is het niet. Van het blad kun je stukjes afknippen en mee laten trekken in de thee.

Geef een reactie

