Februari bieten blues

biet gesnedenOk een beetje een uitdagende maand is februari natuurlijk wel, seizoensgroenten technisch dan. (En dan hebben we ook nog een extra dag dit jaar!) Boeren-, savooie-, rode- en witte kool en spruiten (kleine kool). De kool komt ondertussen je neus wel uit. Peen, prei, knolselderij, tja…. Gelukkig is er ook rode biet! En behalve bieterballen kun je er nog veel meer mee maken.

Deze keer een makkelijke maaltijd van Rodebiet-wortel-pastinaak crumble. Gevonden op de FB pagina “Gek van bietjes’ waar, inderdaad, allerlei bieten recepten verzameld zijn. Oorspronkelijk komt het recept weer ergens anders vandaan. Maar ja, je weet hoe dat gaat met recepten; die mogen vrijelijk geïnterpreteerd en aangepast worden.

We beginnen met de crumble:

150 g boter
200 g hazelnoten, tot poeder gemalen
50 g bloem
50 g amandelmeel
1/2 kl zout
zwarte peper
1 tl tijm
1 tl rozemarijn
1 tl oregano

Ojee, daar gaan we al. Ik heb natuurlijk geen amandelmeel in huis maar verrassend genoeg blijk ik wel kastanjemeel te hebben. Is ook zoetig dus zal prima smaken. Verder sprokkel ik met moeite een ons hazelnoten bij elkaar. En hoeveel boter had ik ook alweer gepakt? Voor de crumble maakt het niet uit, je mengt gewoon genoeg boter en meel totdat het korrelig is en voegt de kruiden toe. Tip: de (harde/koude) boter kun je prima raspen, hoef je niet te trutten met twee messen. Zet de crumble tot gebruik in de koelkast om weer koud te worden.

Ondertussen maak je de overige ingrediënten klaar:

1 rode biet
4 wortelen
1 grote of 2 kleine pastinaken
4 el olijfolie
2 el balsamico
peper, zout
1 kl marjolein
2 el sesamzaadjes, eventueel droog geroosterd

1 rode biet? Ik heb wel drie forse knapen die ik gaar heb geroosterd in de oven die toch aanstond. Ik heb geen wortelen maar wel wortelpeterselie en pastinaak en vooruit, ook nog een appel erbij. Dit snij ik in kleine blokjes en smoor in een klein pannetje gaar. Geen balsamico maar wel een geinige granaatappeldressing uit de Turkse winkel. Verder op smaak maken met zout en peper. De biet snij ik ook in blokjes en leg ik onderin een ovenschaal. Ik strooi er de sesamzaadjes over en nog wat boekweit, dat geeft een lekker knappertje. Dan de overige groenten en tot slot de crumble erover verdelen. Oja, volgens mij heb ik ook nog ergens een lepel uienchutney erdoor gedaan want de pot moet leeg.

De oven is voorverwarmd op 200 C, ik bak de crumble in ong. 45 minuten bruin.

Lekker! Er mag iets frissigs bij zoals een winterpostelein salade, maar de zelfgemaakt atjar doet het ook goed.

Geef een reactie

