Pompoen Koeck

20170212_1612121Wat een lekker ding is dit toch. Veel te mooi om op te eten. Maar ja, eens  moet je er toch aan geloven voor de verrotting toeslaat.

Ik maak er een pompoen cake van. Of eigenlijk mag het die naam niet hebben. Een cake is normaal gesproken van gelijke delen boter, suiker, eieren (1 ei is 50 gram) en bloem  en dan ook nog eens in elkaar gezet in die volgorde. Dit is andere koek want ik gebruik geen boter, suiker en eieren  dus ja, zeg ’t maar. Heel vaak mik ik maar wat bij elkaar maar voor deze keer zal ik proberen om enigszins de verhoudingen aan te geven. Ongeveer.

Pompoen koeck

  • de pompoen hak ik in een paar grote stukken en deze gaan ong 15-20 minuten in de oven op 200 C (pitten verwijderen). Als de pompoen zacht is kun je makkelijk de schil verwijderen en het vruchtvlees fijnstampen. (Je hoeft niet altijd de schil te verwijderen maar omdat deze al een tijdje ligt doe ik het wel) Met een blender/staafmixer en een beetje water maak je er vervolgens een gladde puree van. Voor dit recept gebruik ik ongeveer 400 gram gare pompoen. De rest kun je heel makkelijk invriezen voor later gebruik.
  • Ik gebruik een combi van bloem en volkorenmeel en gooi er ook een hand muesli bij. In totaal ongeveer 400 gram.
  • In plaats van 1 ei kun je verschillende dingen gebruiken, zoals:
    • 1 el lijnzaad (gemalen) mengen met 3-4 el water
    • 3 el appelmoes
    • 1/2 geprakte banaan
    • 3 el kikkererwtenmeel en 3 el water (voor hartige gerechten)
  • In dit geval kies ik voor 2 el lijnzaad en 6 el appelmoes. Dat smaakt goed bij de pompoen. Maal de lijnzaad en meng met het water, laat dit ten minste 5 minuten staan.
  • Als zoetmiddel gebruik ik dadelstroop/pasta. Dat is gemakkelijk zelf te maken door ontpitte dadels te mixen met een beetje water. Ik gebruik daar in dit geval het lijnzaad mengsel voor zodat het niet te nat wordt. Begin met ongeveer 150 gram dadels, bij zoeten kan altijd nog met dadel/appelstroop oid.
  • Voeg een of twee eetlepels koekkruiden toe en (wijnsteen) bakpoeder -kijk op de verpakking voor de hoeveelheid- en meng alles door elkaar. Proef of het mengsel goed op smaak is (vergeet een snufje zout en een beetje citroensap niet).
  • Stort nu het hele mengsel in een plat cakeblik en besprenkel de bovenkant eventueel met wat (pompoen) zaadjes.
  • Bak in de oven (180 C) in ongeveer 60 minuten gaar. Als de baktijd verstreken is, het blik in de oven af laten koelen.

Verwacht geen luchtige cake. Het is eerder een platte koek met een smeuïge binnenkant. Ik zei het toch: andere koeck!

Geef een reactie

