Kazig

Het is niet vaak dat ik een kookboek koop, maar voor ‘This cheese is nuts’, van Julie Piatt maakte ik een uitzondering. En ik moet zeggen, dit boek houdt me wel bezig. Niet alleen met recepten uitproberen maar ook met alle bespiegelingen er omheen. Zoals: ‘ik ben toch geen veganist, dus waarom zou ik plantaardige kaas maken’. Want, daarvoor is dit boek geschreven. Voor mensen die plantaardig willen eten maar kaas en zuivel moeilijk kunnen laten staan. Of, zijn al deze rare ingrediënten wel nodig en waar moet ik ze vandaan halen (acidophilus cultuur, melkzuur, Irish moss, modified tapioca starch). Of, waarom een kookboek kopen als je toch de helft van de ingrediënten gaat vervangen door iets anders. Of hoe noem je eigenlijk ‘kaas’ als het geen kaas is? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar hé, zelf kaas maken in je eigen keuken! En dat op een relatief simpele manier. En met dit resultaat. Want eerlijk is eerlijk, dit is inderdaad ‘beyond cheese’ en wederom het bewijs dat je je met plantaardig eten niks hoeft te ontzeggen. Integendeel, er gaat een spannende nieuwe wereld voor je open.

Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken, beginnend met makkelijke sauzen en smeersels, tot meer ingewikkelde ‘hardere’ kazen die wat meer bereidingen vergen. Vervolgens komen een aantal gerechten waarin de ‘kazen’ verwerkt worden. Er een hoofdstuk met toetjes zoals crème brûlée en cheesecake, notenvrije ‘kazen’ en een hoofdstuk met recepten zoals yoghurt en sour cream.

Basisingrediënt van veel recepten zijn noten, vooral cashew, want die heeft van zichzelf al een wat ‘kazige’ smaak. Naast de hierboven genoemde vreemde ingrediënten zijn er ook de nodige ‘usual suspects’ als edelgist, witte bonen, (zijden) tofu, misopasta, citroensap, kokosolie en mijn favoriet ‘aquafaba’  ofwel het vocht waarin kikkererwten zijn gekookt. Door hier wat mee te experimenteren creëer je zelf al snel lekkere smeersels of sauzen.

Een klassieke ‘kaassaus’ maak je met:

  • (rauwe) cashewnoten, laat ze een nachtje weken zodat ze lekker romig worden
  • miso pasta
  • edelgist
  • zeezout
  • citroensap
  • (heet) water

Lekker om rauwkost in te dippen, over bloemkool/broccoli, pasta of nacho chips.

Echt enthousiast werd ik van deze Cashew brie waarvoor je wel een voedseldroger nodig hebt:

Maak een gladde saus van:

  • 2 delen rauwe cashewnoten (geweekt);
  • 1/4 deel cocosolie
  • 3/4 deel aquafaba
  • snuf zout

Gebruik een kleine, ronde vorm (bv een mini springvorm), vet deze in met wat kokosolie en doe de saus erin; strijk de bovenkant glad en dek af met een bakpapiertje; Laat op lage temperatuur (40C) tenminste 24 uur, drogen in de voedseldroger; daarna nog minstens 24 uur op laten stijven in de koelkast. Je kunt de kaas nog langer laten rijpen maar daar kreeg ‘ie bij mij geen kans voor.

Om met Julie te spreken: ‘better then the real thing and guilt-free!’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s