Broodpizza met nomato en ‘faux’ feta

Dit is het ultieme restjes koken blog waarin er maar liefst 3 recepten worden gecombineerd tot 1 gerecht:
– een pizza bodem gemaakt van oud brood volgens bloemkoolpizza recept;
– een rode saus zonder tomaten gemaakt van bietjes en wortel volgens no-mato recept (voor mensen die mogelijk gevoelig zijn voor nachtschade)
– en feta ‘kaas’ gemaakt van tofu.

Nou heb ik geen allergieën, overgevoeligheden (tenminste niet dat ik weet, op voedselgebied dan) of diëten, dus waarom zou je dat doen, vraag je je misschien af? Nou gewoon omdat het leuk is om dingen uit te proberen, je kookarsenaal uit te breiden, er andere mensen zijn die dat wel hebben en het handig is om te weten wat je dan wel kunt gebruiken. Of, in dit geval om je restjes op te maken, bijvoorbeeld.

Broodpizza bodem
De laatste tijd ben ik erg in de weer met zuurdesembrood bakken. Erg leuk dat ik nu methode heb gevonden die al een aantal keer gelukt is. Maar, ook evenzoveel keren dat het niet helemaal lukt omdat ik ander meel heb gebruikt, mijn desem overactief is, (of juist niet) of dat ik mijn improvisatievermogen toch niet helemaal kan bedwingen. Afijn, er zijn genoeg dingen te bedenken wat je met oud, te hard of te zuur brood kunt doen. Een pizzabodem is een no-brainer: het brood malen in de keukenmachine, eitje en eventueel wat parmezaanse kaas erdoor (of voor de vegan variant een eetlepel gebroken lijnzaad met water, als ei-vervanger en wat edelgist naar smaak). Leg een stuk bakpapier op een bakplaat en spreid het mengsel uit tot een dikte van ongeveer een halve centimeter. Druk goed aan en bak in de oven (180C) in ongeveer 15-20 minuten.

Rode saus
No-mato is de naam van een tomaatvrije saus, je kunt ‘m zelfs kant en klaar kopen. Maar all-over internet tref je recepten aan van mensen die bijvoorbeeld allergische klachten hebben en een anti-histamine of een eliminatie dieet volgen, die hun eigen versie hebben bedacht. De basis van de saus is gemaakt van wortel en rode biet en je hebt iets zurigs nodig om de tomatensmaak te benaderen. Je kunt daarvoor azijn of bijvoorbeeld kappertjes / olijven gebruiken. Meg, van wie ik de saus voor het eerst proefde, gebruikt daarvoor cranberries of (aal)bessen. Azijn vergroot de histamine ‘load’ en is dus af te raden bij een dergelijk dieet. Zelf heb ik daar geen last van en kon dus uitstekend de rest wortelchutney gebruiken (gemaakt met azijn en daardoor zurig) en de bietjes die op moesten.
Snipper een ui en fruit deze in wat olie. Voeg wat stukjes worteltjes toe, stukjes (al gare) biet en een kopje water. Als de wortel gaar is, kun je het mengsel pureren tot saus en op smaak maken. NB uiteraard kun je deze rode saus op allerlei manier toepassen. Ook lekker als broodbeleg, laat m dan een beetje ‘chunky’.

Faux feta
De nep feta is gemaakt van stevige tofu: dep het blok goed droog. (beter nog: pers het eerst tussen twee borden met iets zwaars erop tot het meeste vocht eruit is) Snij in blokjes en meng met olijfolie, citroensap, kruiden (zoals tijm, oregano en marjoraan), zout of liever nog melkzuurvocht (bijvoorbeeld zuurkoolsap). Stop dit alles in een pot en laat tenminste een dag of twee staan.

Pizza
Smeer de saus uit over de taartbodem, schep de blokjes feta erop en wat blaadjes rucola. Enjoy!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.