Yakon of appelwortel

Sinds deze zomer ben ik in het bezit van een Yakon-plant. Nog nooit van gehoord maar het is een fraaie decoratieve plant, verwant aan de zonnebloem en aardpeer. Er zouden knollen aankomen, wist ik me nog te herinneren, die ontzettend gezond zijn en in september gerooid moesten worden. Dus dat heb ik maar gedaan. Eigenlijk best jammer want de plant zag er nog mooi uit, maakte zelfs nieuw blad aan. Ze had best nog kunnen blijven staan tot de vorst.

De knollen zien er echter prachtig uit en zijn goed gevormd. Er zijn twee soorten knollen: gele langwerpige en rode klein knolletjes (die laatste zijn te bewaren als pootgoed. De plant groeit erg goed in ons klimaat en in bijna elke grondsoort. Ik had een oogst van ongeveer 600 gram maar het schijnt dat oudere planten wel 10-20 kg kunnen leveren!

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het ongeveer zoiets was als een aardappel of aardpeer. Maar de andere naam van de plant verraad het al: appelwortel (in het engels apple-of-the-earth) . Er is niet veel over te vinden op internet maar wat ik lees is alleen maar positief: goed voor diabetici, goed voor je darmen (pre-biotica), hoog vochtgehalte, laag in calorieën en heel veelzijdig. De plant bevat een natuurlijke zoetstof die niet opgenomen wordt door je lichaam en stimulerend werkt op nuttige bacteriën in je darmen. Je kunt de Yakon gedroogd eten, rauw, gekookt, gestoomd en gebakken. Je kunt er ook een stroop van maken en gebruiken als zoetmiddel. Van de bladeren kun je thee zetten. Nou dat belooft wat.

Ik doe de smaaktest:  inderdaad lekker fris, zoet (maar niet te) en knapperig. ‘Ze’ zeggen dat de smaak en textuur tussen watermeloen en appel inzit maar ik vind het meer op een peer smaken. Kan me voorstellen dat het erg lekker is in een salade met mosterd, citroendressing of venkel. Een aantal knolletjes snij ik in kleine plakjes en frituur ik in de pan de rest kook ik. Het is wat vreemd, je verwacht namelijk de melige smaak van een (zoete) aardappel. In plaats daarvan is het nog steeds wat knapperig, de knol blijft heel bij het koken. Mjammie dat is echt heel lekker!

Ik word steeds enthousiaster over deze plant. Zeker de moeite waard om volgend jaar nog eens te proberen. De plant of knollen zijn verkrijgbaar bij Vreekens zaden of bij De Cruydthof maar mijn plant kwam gewoon van een tuincentrum.

Een Reactie op “Yakon of appelwortel

  1. Ik heb mijn Yacons (9 stukst, het jaar ervoor 1) laten staan tot het blad echt minder werd. Opbrengst bijna 27 kg + ruim 70 nieuwe pootertjes.
    Aangezien ik geen koele ruimte in mijn huis heb, zijn ze opgekuild en zien er nu (half febr) nog net zo goed uit als in november en zijn nog net zo lekker,
    Groet
    Henri

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.