Bulgur of couscous salade

In de zomer mag een recept voor bulgur-, of couscous salade niet ontbreken. Beide zijn een makkelijke en smakelijke vervanger van rijst of pasta. De korrels hoeven alleen even te wellen in water of bouillon. Vervolgens kun je er allerlei kruiden en groenten aan toevoegen om je eigen salade samen te stellen.

Alhoewel je couscous en bulgur ongeveer hetzelfde kunt gebruiken zijn er wel verschillen:

Couscous is zowel de naam van het product als van het gerecht. Oorspronkelijk komt het uit Marokko maar het wordt ook veel gegeten in Algerije en Tunesië. Couscous is griesmeel, meestal van tarwe maar kan ook van gierst, mais of gerst gemaakt zijn. Het griesmeel wordt onder verhitting met water opgeklopt waardoor er kleine korrels ontstaan. Deze worden vervolgens gedroogd. Traditioneel wordt couscous klaargemaakt in een speciale couscouspan die uit twee delen bestaat. Hierin worden de couscous en vaak ook de groenten die erbij gegeten worden gestoomd. Dit is een tijdrovende klus, maar komt de smaak zeker ten goede. Voor couscous salade is het voldoende water of bouillon erop te gieten en de korrels te laten wellen (niet teveel vocht), je wilt geen pap). Goed roeren met een vork maakt de korrels los. Vervolgens kun je allerlei ingrediënten die je lekker vind toevoegen.

Bulgur bestaat uit de volkoren korrels van harde (durum) tarwe. De tarwekorrels worden eerst gestoomd daarna gedroogd en vervolgens grof gemalen of gebroken. Bulgur wordt vooral gebruikt in de Turkse, Indiase en mediterrane keuken. Het heeft een licht notige smaak. Bulgur wordt gebruikt in pilav, soepen, gebak en brood en als vulling. Een bekend gerecht is het Libanese Tabouleh: bulgur salade gemaakt met veel peterselie, tomaat, munt, ui en knoflook met een dressing van olijfolie en citroensap. Dit kun je dus ook met couscous klaarmaken.

Ik maak mijn salade het liefst van grove bulgur:

  • De korrels eerst even in boter of olie aanbakken, vervolgens (hete) bouillon toevoegen en zo’n 10 minuten zachtjes laten koken totdat al het vocht is opgenomen. Weken in koud water met citroensap en olie kan ook (kijk op de verpakking voor kooktijd en hoeveelheid vocht).
  • Voor de salade voeg ik toe: rode uien ringen, verse tomaten, blokjes komkommer, zwarte olijven, bosuitjes, peterselie/munt, fetakaas als het een maaltijd salade is.
  • Eventueel een dressing van yoghurt, knoflook, munt, pittige paprika of chilipoeder, citroensap, peper en zout

Varieer naar hartenlust, hier kan weinig mee misgaan. Je gebruikt ongeveer 75 gram bulgur of couscous per persoon maar het liefst maak je gelijk een grote hoeveelheid. Lekker voor de lunch de volgende dag.

Advertenties

4 Reacties op “Bulgur of couscous salade

  1. Lijkt me heerlijk deze salade! Als ik hem gemaakt heb, laat ik weten of hij ook echt lekker is…Fantastisch leuke site trouwens!

  2. Pingback: Verse makreel uit de oven | (K)eet mee

  3. Pingback: Rulle gele gierst | (K)eet mee

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s