Is er leven zonder kaas? – vegan lasagne

20150616_191517Tuurlijk is er leven zonder kaas, dat doen we regelmatig. Al heb ik ooit gezegd dat het leven zonder kaas geen zin meer had. En dat ik alleen daarom al niet in de wieg ben gelegd als veganist.  Maar ja, iedereen zegt weleens wat. Punt is dat kaas absoluut mijn zwakke plek is. Ik eet er veel te veel van, zeker als het echt goede boerenkaas is. Ik heb het dus uit mijn huis verbannen en eet het alleen nog met mate buiten de deur of als smaakmaker. Zo. Maar om dan gelijk het meest ‘cheesy’ gerecht te gaan klaarmaken die ik kan bedenken…

Benieuwd was ik wel welke ingrediënten veganisten gebruiken om enigszins in de buurt te komen. Enter stevige tofu (hm), als je dit verkruimeld en mengt  krijg je een beetje een korrelig massa wat lijkt op ricotta volgens Elise (okeeee). Dit smaakt nog steeds nergens naar, maar meng dit met hummus en spinazie en maak op smaak met edelgistvlokken en kruiden en het begint ergens op te lijken.

edelgistvlokkenEdelgistvlokken vind ik echt een ontdekking. Het ziet er uit als visvoer maar smaakt lekker hartig, zoutig en ja een beetje kazig. Ik vind het onweerstaanbaar alhoewel niet iedereen er zo over denkt. Veganisten kennen edelgistvlokken natuurlijk allang als kaasvervanger. Edelgist  zit ook nog eens boordevol B-vitamine (geen B12!), zink, foliumzuur  en is een compleet proteïne dat alle negen aminozuren biedt dat het lichaam niet kan produceren. Het is beter de vlokken niet te verhitten want dan gaan al die mooie ingrediënten enigszins teloor, de smaak blijft wel. De kazige smaak kun je ook verkrijgen door het gebruik van cashewnoten maar die is niet zo sterk als die van edelgistvlokken.

Voor de lasagne gebruiken we ook nog een simpele tomatensaus met veel kruiden. (tip: laat deze een beetje inkoken zodat de smaken wat meer geconcentreerd zijn). Als de volkoren lasagne vellen gekookt zijn (niet te gaar) kan het stapelen beginnen.

Voor de bodem heb ik nog een ander trucje geleerd. Gebruik bladeren, bv koolbladeren, ipv bakpapier of olie. Milieu vriendelijk, vetvrij en je kunt het gewoon opeten! Je kunt dit voor al het bakken gebruiken, ook taart of brood, maar het kan nog weleens te nat worden. Voor de lasagne is het geen probleem.

Bedek de schaal met koolbladeren. Begin met de lasagne bladeren en maak verschillende lagen met tomatensaus, ‘kaas’mengsel, lasagne etc. Voor er eventueel nog wat andere groenten aan toe zoals tomaat, aubergine en champignons. Eindig met een saus en strooi er nog wat gebroken cashewnoten over. Bak in een voorverwarmde oven (180 C) ongeveer 30-35 minuten. Strooi op tafel nog wat edelgistvlokken eroverheen als je dat lekker vind.

Resultaat? Niet slecht. Het heeft natuurlijk niks met een ‘gewone’ lasagne te maken en je mist natuurlijk de heerlijke vette laag gesmolten kaas (en het bijbehorende verzadigde vet). Eigenlijk moet je dit gewoon op zichzelf beoordelen als een lekker en interessante uitbreiding van het culinaire arsenaal.

3 Reacties op “Is er leven zonder kaas? – vegan lasagne

  1. Pingback: Cashew - tofu spread · goede voeding op alle fronten

  2. Sorry, maar dit gerecht lacht me helemaal niet toe en een lasagna zonder kaas is als een zoen van een man zonder baard 🙂 ♥♥♥ Spnja.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.