Pruimenchutney

Er stond een grote zak met pruimen in de keuken uit de tuin van een vriendin. Ze had al zo’n 10 kg opgegeten, jam van gemaakt en in de pot voor pruimenlikeur en was er al zo’n beetje klaar mee.

Nou, ik niet. Ben pruimenchutney aan het maken en de geur is zich nu aan het verspreiden door het huis. Heerlijk.

  • Ik heb de pruimen gehalveerd en ontpit (ong 1 kg) en samen met paar uien, teen knoflook, verse gember, flinke schep mosterd en zout staat het nu op het vuur te pruttelen.
  • Als alles zacht is (ong 30-40 min) gaat er een half pond suiker en 250 ml azijn door.
  • Dan moet er nog flink geroerd totdat de chutney is ingedikt. De chutney is klaar als je er met een lepel een voor in kunt trekken die zich langzaam weer vult met vocht.

Mijn hemel wat duurt dat lang! Zeker teveel vocht toegevoegd of erg sappige pruimen. Ik zet flink het gas eronder en roer stevig om te voorkomen dat het aanbrandt. Het resultaat van 1 kg pruimen (en 2 1/2 uur) is anderhalf potje chutney. Na 6 weken is het goed op smaak maar ik vind het nu ook al lekker, dus dat halve potje gaat gewoon in de koelkast om direct op te eten.

5 Reacties op “Pruimenchutney

  1. Pingback: Pruimentijd | (K)eet mee

  2. Pingback: Basis koken: curry | (K)eet mee

  3. Wat een top recept! Ik probeer al jaren lekkere chutney te maken, maar het werd het nooit echt. Deze is echt verrukkelijk. Het kost veel tijd om in te dampen, bij mij 3 uur op 2 kg pruimen, maar dan heb je ook wat

  4. Pingback: Pompoen-kastanje curry met pruimen | (K)eet mee

  5. Pingback: Snijbiettaart | (K)eet mee

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.