Zomersoep

Gelukkig er zitten weer maiskolven in het pakket. Kan ik alsnog het recept uitproberen van de suikermaissoep. Zoals ik al dacht is deze soep een toppertje en je kunt er alle kanten mee op. Ik gebruik de restjes van mijn groenten en kruiden uit de tuin om er deze verfijnde soep mee te maken:

  • Verwijder het kaf en de haren van de maïskolven en kook deze in flink wat water in zo’n 10 minuten gaar. (gebruik geen zout in het water omdat de velletjes van de korrels dan taai kunnen worden, bovendien kun je de soep beter achteraf op smaak maken)
  • Haal de kolven uit de pan en snij de korrels van de kolf
  • De kolven terug in de pan doen en zo’n 45 minuten zachtjes laten koken (ik kook een paar kleine aardappeltjes mee)
  • Ondertussen zoek je wat groenten uit die je schoonmaakt en in fijne blokjes snijdt: paar worteltjes, courgette, tomaat, prei of bosui, stukje venkel, boontjes of wat je maar hebt.
  • Haal de kolven uit de pan en doe de groenten erin. Kook zo’n 5 minuten zodat de groenten net beetgaar zijn
  • Voeg wat verse kruiden toe zoals tijm, rozemarijn, peterselie, bieslook of dragon, zelfs munt is mogelijk (wees voorzichtig zodat de kruiden de delicate smaak van de groenten niet overheerst)
  • Maak de soep op smaak met een beetje zout en peper.

Supersoeppie! En tot mijn verrassing ook gekoeld erg lekker.

4 Reacties op “Zomersoep

  1. Pingback: Venkel · goede voeding op alle fronten

  2. Pingback: soepen-Zomersoep | | Restaurant De MeinRestaurant De Mein

  3. Pingback: tapas-Zomersoep | | Koken met MarcoKoken met Marco

  4. Pingback: Groentenrisotto met worteltjes | (K)eet mee

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.