Aard(appel)peer gratin

aardpeer-knollen2‘Plant een aardpeer knolletje en je hebt de rest van je leven te eten’, schreef ik verleden jaar al. Dat klopt inderdaad. De stukjes aardpeer die verleden jaar zijn achtergebleven hebben zich massaal vermenigvuldigd en zorgen voor een overvloedige oogst. Dat wordt nog even graven de komende tijd en dat is zeker de moeite waard.

Aardpeer kun je klaarmaken als aardappel. De smaak is toch wel echt veel fijner, zoeter en een beetje nootachtig. Dat proef je pas goed als je ze combineert in een schotel zoals in deze klassieke gratin. Er zijn eindeloze variaties op mogelijk. Zelf heb ik er nog wat witte kool en dragon aan toegevoegd.

  • Verwarm de oven voor op 180 C
  • Snij of schaaf de aardappel, aardpeer in gelijke, dunne plakken en de kool in ragfijne slierten (gebruik in totaal ong 250 – 300 gr groenten pp)
  • Meng  (volle) melk en slagroom (1- 1 ½ dl pp)
  • Verdeel de groenten laag voor laag in een grote ovenschaal, bestrooi elke laag met flink zout en dragon. Giet tenslotte de melk/slagroom erover tot ca ¾ van de vulling
  • Dek af met gehakte hazelnoten, eventueel wat broodkruim en klontjes boter
  • Bak de schotel in de oven in ong. 45-60 minuten gaar.

NB het schijnt dat je deze schotel tot aan het bakken wel 2 dagen vantevoren kunt maken!

7 Reacties op “Aard(appel)peer gratin

  1. Pingback: Aardpeer · goede voeding op alle fronten

  2. Pingback: Stevige gratin van wintergroenten (aardpeer, aardappel, pompoen en pastinaak) | (K)eet mee

  3. Hoi Cathy
    Welke verhouding melk/slagroom doe jij? Ik heb vandaag de gratin gemaakt – heerlijk qua smaak maar qua substantie veel te nat. of moet er een ei in om te binden ofzo?

    • Ha Susan, de ovenschotel heb ik tot 3/4 gevuld met room/melk mengsel 50/50. Bij mij was het ook nog behoorlijk nat. Misschien scheelt het als je alleen room gebruikt of kaas ertussen strooit. Had je wel rauwe groenten?

      • Ik had zelfs 40/60 melk/slagroom en al kaas toegevoegd, maar nog steeds veel te nat. Wel rauwe groenten, niet voorgekookt. Ik had dat ook al bij aardappelgratin, dus weet niet wat ik nu mis doe ?!

  4. Ha Kathy,
    Ik wil wel wat knolletjes voor in mijn groentetuin! Eet lekker 😉

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.